Beïnvloeding van reisgedrag

speelgoed-robotVeel (reis)gedrag is geautomatiseerd, men denkt er niet meer over na. De keuze voor een bepaalde manier van reizen is vooral gebaseerd op sentimenten, en slechts beperkt op basis van rationele argumenten. We doen de dingen vooral omdat we ze altijd zo doen, omdat ze leuk of lekker zijn én omdat anderen het ook zo doen (want gedrag is besmettelijk).

De juiste knoppen

Kunt u echt invloed uitoefenen op de manier waarop medewerkers reizen? Jazeker! Maar vanzelf gaat het niet en met het nemen van maatregelen alleen bent u er niet. Die zijn pas het begin. Het werk- en reisgedrag van medewerkers veranderen, is een proces dat tijd kost. Niet zo vreemd als u zich realiseert hoe ons brein werkt. Om invloed uit te oefenen op gedrag, is het belangrijk rekening te houden met psychologische principes. Er zijn diverse modellen die u helpen om 'aan de juiste knoppen te draaien' zoals de beïnvloedingsprincipes van Cialdini of het straffen-belonen-verleiden-model. Interne communicatie is bij beïnvloeding van reisgedrag een kritische succesfactor.

De juiste informatie

cartoon gedragsverandering e9d97510299487f181a818caf1dfdf09Via de links hieronder vindt u meer informatie over diverse onderwerpen rond gedrag:

12 Praktische tips om mensen tot ander reisgedrag te verleiden

grip op gedrag&Morgen onderzocht in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu de effecten van Slim Werken Slim Reizen projecten op gedrag en gedragsverandering. Dit deden zij samen met XTNT en Tabula Rasa. Centraal stond de vraag wat we over gedragsbeïnvloeding kunnen leren van projecten als spitsmijden, het invoeren van een mobiliteits- en/of parkeerbeleid en online games die medewerkers stimuleren hun woon-werkgedrag aan te passen. Wat werkt wel, en wat juist niet? &Morgen destilleerde uit het uitgebreide rapport een overzicht met praktische tips en trics over gedragsverandering, speciaal voor werkgevers.

Wilt u aan de slag met gedragsbeïnvloeding om uw medewerkers slimmer te laten werken en reizen en wilt u ondersteuning hierbij? Neem dan contact op met &Morgen