Succesverhalen werkgevers - duurzaamheid

DISC: zuiniger rijden goed voor milieu en voor de zaken

In veel organisaties wordt volop gediscussieerd over de kosten van duurzaamheid en de mate waarin duurzame maatregelen ten koste mogen gaan van het bedrijfsresultaat. Bij DISC gaat het anders. "Duurzaamheid is winwin. Zuinig rijden is bijvoorbeeld goed voor het milieu en bespaart kosten. Bovendien verwachten onze opdrachtgevers dat we duurzaam handelen. We verliezen aanbestedingen als we dat niet doen. Voor ons is het dus commercieel om duurzaam te zijn."
DISC is een adviesbureau voor kwaliteits-, arbo- en milieuzorg en brandveiligheid. De medewerkers werken door het gehele land, vaak op plaatsen waar nog onvoldoende openbaar vervoer rijdt. De auto is dus een onmisbaar instrument. HRM-adviseur Bianca Slinger doet er echter alles aan om het brandstofverbruik tot een minimum te beperken: alle auto's hebben een A-label, medewerkers informeren over hun verbruik, mobiliteitsbudget is gekoppeld aan opleidingsbudget.
"Inmiddels ligt het brandstofverbruik van 95% van de medewerkers binnen de norm die voor hun auto staat. Door het vertalen van het brandstofverbruik naar kosten, hebben medewerkers meer inzicht gekregen. Als je alleen de CO2-uitstoot inzichtelijk maakt, zegt het medewerkers niet genoeg. Euro's begrijpt iedereen."
Lees meer

Gemeente Leiden vervangt groot deel wagenpark door e-scooters en e-busjes

De Gemeente Leiden nam half december 2014 20 elektrische GOVECS-scooters in gebruik. Ze nemen in de gemeentelijke garage de plaats in van de vervoersmiddelen die nog op fossiele brandstoffen rijden. De scooters worden ingezet voor handhaving en toezicht. Daarnaast kan gemeentepersoneel poolscooters reserveren voor afspraken buiten de deur.

Wagenpark onder de loep
Het gemeentelijk wagenpark en dat van re-integratiebureau DZB Leiden is grondig onder de loep genomen. In totaal vervangen 22 elektrische scooters en 7 elektrische bestelbusjes de oude op diesel of benzine rijdende exemplaren.

Laadpalen en zonne-energie
Daarnaast zijn er op verschillende plekken, zoals op industrieterrein Roomburg, laadpalen neergezet. Zonnepanelen op de daken van twee vestigingen zorgen verder voor de complete stroomvoorziening van de nieuwe elektrische vloot. 

Duurzaam gezicht van de gemeente
Wethouder Duurzaamheid Frank De Wit: "Leiden draagt nu via de medewerkers zichtbaar uit hoe belangrijk het is een goede luchtkwaliteit en een schone leefomgeving te hebben. Alle chauffeurs en berijders zijn het gezicht van de gemeente naar de stad toe. Door zich op deze duurzame manier te verplaatsen geven zij het goede voorbeeld."  Medewerkers van Stedelijk Beheer, Handhaving, Kinderboerderij Merenwijk en DZB pakken vanaf nu dus steeds meer elektrische voertuigen, óf de fiets.



New York Pizza: bezorgen per e-bike goed voor milieu, imago en portemonnee

Om van het negatieve scooter-imago af te komen, begon New York Pizza in 2013 met bezorging per elektrische fiets. 'Als het aan mij ligt, volgt de hele markt', zegt Philippe Vorst, directeur en oprichter van New York Pizza. 'Het bezorgen is het moeilijkste onderdeel van onze bedrijfsvoering. Daar hebben we het minste grip op en qua imago is het niet onze sterkste kant. We vroegen ons lang af wat we daar aan konden doen. Elektrische fietsen blijken de oplossing. In 2012 hebben we contact gelegd met Sparta, die robuuste bezorgfietsen voor ons heeft ontworpen. In 2013 zijn de eerste fietsen in gebruik genomen. Inmiddels heeft elke winkel er 1 of 2, in totaal heeft New York Pizza er 200. De verwachting is dat het aandeel dit jaar nog groeit tot 300 fietsen.'

Wennen
'Onze franchise-ondernemers beslissen zelf of ze fietsen in hun winkel willen of niet. Sommigen zijn al helemaal elektrisch en hebben ook elektrische scooters, anderen werken nog op de oude manier. Het heeft tijd nodig voordat alle zelfstandig ondernemers zo'n innovatie kunnen omarmen. Ze hebben tien of vijftien jaar de pizza's met de scooter laten bezorgen, dat is wennen.'

Geen nadelen
'De fietsen worden vooral ingezet voor ritjes binnen de 'golden mile': bezorgingen in een straal van 1,6 en 1,8 kilometer. Van onze bestellingen valt 60 tot 70 procent daar binnen. Er zitten geen nadelen aan de elektrische fietsen als alternatief voor scooters. Ze zijn goedkoper en milieuvriendelijker en het is ook nog goed voor ons imago.'

Tevreden klanten
'Als je gaat rekenen, duurt het bezorgen op de fiets bovendien helemaal niet veel langer dan met de brommer. Als je op een elektrische fiets gemiddeld 25 kilometer per uur rijdt, duurt een ritje van 1,5 kilometer slechts 1,5 minuut langer. Klanten vinden het fantastisch dat wij met fietsen bezorgen. Zij voelen zich er goed bij als er een fiets voor hun deur stopt. Sinds New York Pizza is overgestapt op elektrische fietsen, hebben heel wat concurrenten ook fietsen aangeschaft. Dat vind ik alleen maar goed. Als het aan mij ligt volgt de hele markt.'

Bron: Vogelvrije Fietser


Arval: duurzaam wagenbeheer en duurzaam mobiliteitsbeleid

Dick Bakker is commercieel directeur van Arval, een leasemaatschappij met een hart zo groen als het eigen logo. Het bedrijf doet er alles aan om zowel naar buiten (duurzaam leasewagenbeheer) als intern duurzaamheid door te voeren om zo bij te dragen aan CO2-reductie én een betere bereikbaarheid. 

Wonen binnen 50 kilometer en een fiets van de zaak
'Bij Arval werken veel jonge mensen. Die wonen meestal niet in Houten, waar ons kantoor staat. Dus stellen we een limiet van 50 kilometer: als je bij ons wilt werken, moet je in de buurt komen wonen. Bijvoorbeeld in Utrecht. Na een aantal jaar verhuizen ze vaak wel naar Houten. Dan is de fiets een goede optie. Woon je binnen 10 kilometer van ons kantoor, dan kun je een fiets van de zaak krijgen.'

NS Business Card en mobiliteitsbudget
'Wij vinden duurzaamheid ontzettend belangrijk. Dat komt vanuit ons hart. Maar het is ook iets wat ons moederbedrijf BNP Paribas als belangrijk ervaart. Het is een van de peilers van het bedrijf. Daarom bieden we onze werknemers met een auto van de zaak een NS Business card en een mobiliteitsbudget. Kies je voor een zuinige auto, die onder de normleaseprijs ligt? Dan krijg je het prijsverschil terug op je bruto salaris'.

MVO-ambassadeurs
'We zijn natuurlijk een autoleasemaatschappij. Veel werknemers vinden de auto dus erg belangrijk. Bij een aantal van die 'petrolheads' stroomt de benzine bijna letterlijk door de aderen. Doe je hen de suggestie eens de trein te pakken, dan lachen ze je in je gezicht uit. Om daar wat aan te doen, hebben we 15 MVO-ambassadeurs benoemd. Zij houden hun ogen en oren open en werken ideeën uit om het draagvlak te vergroten.'

Ambities voor ons wagenpark
'De CO2-uitstoot van onze leaseauto's moet naar beneden. In 2014 moet de gemiddelde uitstoot maximaal 115 gram zijn: dat is een strak doel. Een andere ambitie is dat 1 op de 10 leaseauto's op een alternatieve brandstof rijdt, zoals elektrisch, aardgas of hybride. En op de lange termijn willen we een uitstoot van 0 gram CO2 realiseren. Totdat het zover is, compenseren we onze uitstoot.'

Wissel ervaringen uit in netwerken
'Probeer niet in je eentje het wiel opnieuw uit te vinden, maar zoek anderen op die al ervaringen hebben. Bijvoorbeeld in platforms, discussiefora, et cetera. Kijk bijvoorbeeld eens naar MVO Nederland. Bij toerbeurt gaan onze MVO-ambassadeurs hier langs. Ze spreken andere bedrijven en doen ideeën op. Inspiratie voor de eigen praktijk. Ook de U15 is een prima platform om in contact te komen met andere werkgevers in de regio Utrecht. Om ervaringen uit te wisselen en daar van te leren. Soms geven wij tips aan andere bedrijven, bijvoorbeeld op het vlak van duurzaam wagenbeheer. Dan zend ik graag en laat ik zien hoe wij dat aanpakken.'

Met de trein naar Parijs
'Vanaf volgende week is mijn auto van de zaak elektrisch; dan lever ik mijn diesel in. Zelf woon ik in Houten, dus als het goed weer is, neem ik de fiets. Daarnaast ga ik graag met de trein. Het hoofdkantoor van Arval staat in Parijs, dus regelmatig zit ik in de Thalys. Van deur tot deur net een halfuur langer dan het vliegtuig, maar het is minder stressgevoelig (inchecken, bagage) en ik kan er uitstekend werken. Heerlijk comfortabel en een fractie van de CO2!'

Amega: laat medewerkers zelf met ideeën komen

Amega is het moederbedrijf van uiteenlopende organisaties in de automotive branche in Zuid-Holland-Zuid. Van dealers en autolease tot reparatie- en schadebedrijven. Alles draait om auto's. Maar niet om meer auto's en meer kilometers. "Wij willen over dertig jaar ook nog succesvol zijn en daarom zetten wij vol in op duurzame mobiliteit", vertelt Anna Schouten die bij Amega verantwoordelijk is voor het duurzaamheidsbeleid.

Minder en duurzamer
"Ons advies aan organisaties bestaat uit drie onderdelen: reizen vermijden, de kilometers die je toch reist duurzaam afleggen en het wagenpark duurzaam onderhouden. Met deze aanpak rijden bedrijven zuiniger en schoner en besparen ze tegelijkertijd kosten. Wij maken organisaties graag slimmer, ook als dat betekent dat ze minder gaan rijden. Onze medewerkers zijn goed getraind om organisaties een groen advies op maat te kunnen geven."

Zelf het goede voorbeeld geven: leaseauto als proefritauto en elektrische leenfiets voor klanten
"Natuurlijk proberen we het aantal auto's en autokilometers binnen ons eigen bedrijf ook te beperken. Zo hebben we een fietsplan waarmee we medewerkers stimuleren vaker op de fiets naar het werk te reizen. We vergoeden geen reiskosten voor afstanden onder de 10 kilometer en medewerkers carpoolen naar interne bijeenkomsten op andere locaties. Verder zetten we de leaseauto's van medewerkers ook in als proefritauto, zodat we minder auto's nodig hebben. Tenslotte krijgen klanten die hun auto voor een onderhoudsbeurt brengen van ons een mooie elektrische leenfiets mee."

Tips
"De eerste tip is om resultaten inzichtelijk te maken met cijfers. Cijfers stimuleren namelijk enorm. Helemaal als je een wedstrijdelement inbouwt. Wij communiceren de behaalde resultaten per vestiging. Hierdoor ontstaat competitie en zijn medewerkers trots op de resultaten. Mijn tweede tip is om actief met medewerkers in gesprek te gaan, zodat ze zich bewust worden van mogelijke oplossingen. Als je dat op een leuke manier doet komen de ideeën vanzelf. Zo zijn de bijzondere elektrische leenfietsen met krat en onze carpoolinitiatieven door de medewerkers zelf bedacht."

Bron: Vaartmakers Drechtsteden


Van Lanschot: duurzamer en minder gebruik leaseauto's

Van Lanschot voert al enkele jaren een actief beleid om vervoersbewegingen te verminderen en over te schakelen naar meer verantwoorde vervoersalternatieven. Met name op het gebied van het terugdringen van het lease-autogebruik bieden ze medewerkers een aantal opties en daar plukken ze nu de vruchten van.

Mobiliteitskosten
Via concrete maatregelen probeert de bank de medewerkers (1800 fte's in 2013) bewuster te maken van de kosten (in brede zin) van mobiliteit, hen te prikkelen hierin keuzes te maken en het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren. Deze laatste doelstelling heeft als bijkomstigheid dat medewerkers hun reistijd efficiënter kunnen benutten en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de vermindering van de CO2-uitstoot.

Lease-auto's grootste aandeel CO2-footprint
De mobiliteit van de bankmedewerkers, met name die per auto en vliegtuig, is verantwoordelijk voor 63% van de CO2-footprint. Leaseauto's namen eind 2013 36% van de totale uitstoot voor hun rekening, vliegverkeer 25% en het overige zakelijke autogebruik (gebruik van privé-auto's) nog eens 2%.

Genomen maatregelen om lease-auto-gebruik te verminderen
Van Lanschot neemt sinds enkele jaren milieumaatregelen die gericht zijn op het leasewagenpark:

  • Sinds 2006 zetten ze vooral leasevoertuigen in met een energielabel A, B of C. Per eind december 2013 had 95% van alle leaseauto's zo'n energielabel (2012: 93%).
  • Alle leaserijders van Van Lanschot in Nederland krijgen sinds 2012 een NS Businesscard aangeboden. Gedurende 2013 werden er met deze kaarten 57.098 treinkilometers afgelegd (2012: 56.031 kilometer).
  • Leaserijders kunnen aan het eind van hun leasetermijn ook kiezen voor een mobiliteitsbudget. Hieruit moeten ze alle kosten voor woon-werkverkeer en zakelijk reizen bekostigen. Zij krijgen hiermee meer vrijheid, maar ook meer verantwoordelijkheid. Eind 2013 bedroeg het aantal medewerkers met een mobiliteitsbudget binnen Van Lanschot 30 (2012: 15). Ook binnen dochteronderneming Kempen & Co bestaat de mogelijkheid om voor een mobiliteitsbudget te kiezen.
  • In België volgden enkele leaserijders een cursus 'co-driving', gericht op een meer zuinige rijstijl.
  • Er zijn nog maar weinig elektrische leaseauto's binnen Van Lanschot. Wel hebben ze inmiddels onderzocht hoe en onder welke voorwaarden ze dit aantal kunnen verhogen. Daarop vooruitlopend hebben ze in 2013 enkele elektrische oplaadpunten laten plaatsen bij het hoofdkantoor in Den Bosch. Om de bekendheid met elektrisch rijden te vergroten konden medewerkers op 10 oktober (Dag van de Duurzaamheid) een proefrit maken in een elektrische auto.

Minder leaseauto's en brandstofverbruik
Eind 2013 bedroeg het totale aantal leaseauto's van de bank 394 (246 bij Van Lanschot in Nederland, 78 in België en 70 bij Kempen & Co). Dit is 6% lager dan een jaar eerder (420 auto's). De daling komt vooral voort uit de afname van het aantal medewerkers en de impact van het mobiliteitsbudget. Het brandstofverbruik (liters benzine en diesel) nam in 2013 met 9% af ten opzichte van 2012.

Vliegverkeer geleidelijk vervangen door teleconferencing
Het vliegverkeer van Van Lanschot veroorzaakt 27% van de totale CO2-uitstoot (2012: 30%). Het overgrote deel hiervan (90%) kan worden toegeschreven aan Kempen & Co. Daarom is er afgelopen jaren vooral bij dit bedrijfsonderdeel gezocht naar mogelijkheden om het vliegverkeer te reduceren. Zo wordt de aanwezige teleconferencing-apparatuur bijvoorbeeld steeds beter ingezet en nu ook gebruikt voor presentaties voor (potentiële) klanten.

VL@Work
Onder de naam VL@Work is van Lanschot in Nederland in de zomer van 2012 gestart met de stapsgewijze introductie van meer flexibele werkvormen. Door de inzet van nieuwe ICT-oplossingen, maar ook door het beter benutten van de al bestaande mogelijkheden, zullen medewerkers steeds minder genoodzaakt zijn te reizen.

Bron: Van Lanschot Bankiers 

Domino's Pizza: e-scooters leasen met subsidie

Domino's Pizza bezorgt sinds begin 2013 met e-scooters de pizza's in de regio Utrecht. Naast de zorg voor een beter milieu heeft dit ook een financiële reden. Domino's least de e-scooters weliswaar voor een bedrag dat iets hoger ligt dan voor benzinescooters maar de oplaadkosten zijn veel lager dan de benzinekosten. Opladen kost maximaal € 0,40 ex. BTW voor 100 km rijden. Met een volle accu rijden de e-scooters 80 km. Doordeweeks is dit ruim voldoende. Op drukke avonden en in het weekend kan er zo nodig een benzinescooter bijspringen. Binnen enkele jaren wil Domino's Pizza bij alle vestigingen in Nederland rijden op elektrische scooters. Daarnaast zijn ze ook gestart met bezorging op e-bikes. Jongeren zonder brommerrijbewijs kunnen dan ook als pizzabezorger aan de slag. 

Subsidie 
In de regio Utrecht kunnen bedrijven als Domino's Pizza een financiële bijdrage krijgen voor de overstap naar het gebruik van e-scooters. De subsidie bedraagt maximaal € 1.500,- per e-scooter in geval van lease en €1.000,- in geval van koop. 
Ondernemers in de rest van het land kunnen hun investering in e-scooters deels aftrekken door gebruik te maken van de landelijke MIA/Vamil-regeling.

Bekijk het filmpje van Domino's Pizza over hun e-scooters 

Van Hattum en Blankevoort: CO2-reductie door verleiden leaserijder

Van Hattum en Blankevoort (VHB) bouwt veel civiele constructies in opdracht van overheden, die steeds meer belang hechten aan CO2-reductie. ProRail, een belangrijke opdrachtgever, kwam met de CO2-prestatieladder waaraan opdrachtnemers dienen te voldoen om eerder een opdracht te krijgen. Dit was voor VHB een goede stok achter de deur om echt werk te gaan maken van CO2-reductie binnen het eigen bedrijf. 'Bij het bepalen van onze CO2-footprint bleek dat de helft van onze uitstoot van de leaseauto's van onze medewerkers kwam' vertelt KAM-manager Hans Berkien.
Lees meer

Lees ook dit interview met Hans Berkien 

Gemeente Nieuwegein: slim werken en reizen onderdeel van duurzaam parkmanagement

De gemeente Nieuwegein wil van het nieuwe bedrijventerrein Het Klooster een duurzaam bedrijvenpark maken. De bedrijven die zich hier willen vestigen, moeten verplicht een duurzaamheidsscan laten uitvoeren. Onderdeel van het duurzaamheidsbeleid voor Het Klooster is parkmanagement waarin ook slim werken en slim reizen is opgenomen. Uniek voor Nieuwegein en ook elders nog lang niet gebruikelijk. 'Een duurzaam bedrijventerrein met oog voor slim werken en reizen is niet alleen goed voor het imago en de bereikbaarheid van de gemeente maar ook voor het imago van de bedrijven zelf' legt Ruud Bijl uit. Bijl is senior beleidsadviseur verkeer en vervoer bij de gemeente.
Lees meer

PGGM: Naar een duurzaam mobiliteitsbeleid met groene prikkels

In samenwerking met PGGM stelden we een nieuw en duurzamer mobiliteitsbeleid op. Keuzevrijheid, duurzaamheid en eigen verantwoordelijkheid staan centraal in dit beleid. Daarnaast kiest PGGM voor belonen in plaats van straffen door het geven van 'groene prikkels' voor gewenst gedrag. PGGM heeft namelijk geen parkeerprobleem, waardoor het reizen met de auto geen negatieve prikkel krijgt.

OV: kosten volledig vergoed en UB-pas
Om het reizen met het openbaar vervoer te stimuleren, is het voorstel gedaan om de kosten voor het openbaar vervoer volledig te vergoeden. Autokosten worden slechts gedeeltelijk vergoed (tot 15 kilometer enkele reis). PGGM gaat een stap verder met het stimuleren van het openbaar vervoer, zo maakt ze afspraken met NS over collectieve abonnementen en met Utrecht Bereikbaar over de UB-pas.

Fiets: promoten e-bike
Ook de fiets neemt PGGM mee in het beleid, er zijn goede fietsvoorzieningen aanwezig. Veel medewerkers fietsen al, maar de organisatie wil elektrisch fietsen meer promoten.

Mobiliteitsbudget
Alle medewerkers krijgen een mobiliteitsbudget. De medewerkers mogen zelf hun vervoerswijze kiezen, maar ze mogen ook besluiten of ze wel of niet gaan reizen. PGGM stimuleert de medewerkers om thuis te werken of op een andere locatie. Wie kiest voor duurzaamheid, heeft financieel voordeel. Want wat de medewerkers besparen mogen ze zelf houden.

Vergroening leaseregeling en groen rijden
Een tweede groene prikkel is vergroening van de leaseregeling. De nadruk ligt hier op kleiner en groener rijden, op beperking van de CO2-uitstoot en op het langer doorrijden met leaseauto's. Ook is PGGM van plan om 'Het groene rijden' in te voeren. Dit helpt medewerkers zuiniger te rijden en laat daarmee het financiële voordeel van duurzaam rijden zien.

Hogeschool Utrecht: elektrisch vervoer voor zakelijke ritten

Medewerkers kunnen binnenkort gratis gebruik maken van een aantal elektrische auto's, scooters en fietsen van de HU. Het personeel kan de milieuvriendelijke vervoermiddelen vanaf 25 juni 2012 reserveren voor stagebezoeken en voor ritten tussen de gebouwen van de HU. De duurzame vervoersstal van de hogeschool bestaat uit vijf e-cars, vijf e-scooters, tien e-bikes en nog eens tien design VANMOOF-fietsen. De vervoersmiddelen zijn aangeschaft als onderdeel van het programma Duurzame Bedrijfsvoering, waarin de HU streeft naar een halvering van het milieuvervuilende autoverkeer. De afgelopen weken hebben de elektrische auto's proefgedraaid in Utrecht en Amersfoort. De twee- en vierwielers staan gestald bij locaties in het centrum, in De Uithof en de HU Amersfoort. Daar bevinden zich ook de oplaadpalen. 'Wij verwachten dat hier veel animo voor is', zegt programmanager Sandra Valenbreder. 'Wij hopen dat medewerkers daarna ook op een duurzame manier van thuis naar het werk willen reizen.' Daarom gaan vier leveranciers voor een aantrekkelijke prijs e-bikes en e-scooters aan HU-medewerkers aanbieden. Bron: Trajectum.online


De Stichtse Rijnlanden: dienstauto's op Groengas

Vanaf eind juni 2012 rijden de eerste van meer dan 100 Groengasauto's van de Stichtse Rijnlanden de garage uit. Vrijwel alle dienstauto's gaan op deze vorm van aardgas rijden, die behalve duurzaam ook nog eens voordelig is. Hoogheemraad Guus Beugelink is er trots op dat het waterschap op die manier een impuls geeft aan milieuvriendelijke mobiliteit: 'het is toch een beetje een kip-ei kwestie. Als er geen Groengaspompen zijn, komen er geen Groengasauto's en omgekeerd.'
Het waterschap onderzoekt komend jaar of het efficiënt en wenselijk is om zelf Groengas te produceren.
In 2011 heeft de werkgroep Duurzame mobiliteit van De Stichtse Rijnlanden in een aantal sessies de mogelijkheden voor vergroening van het wagenpark op een rijtje gezet. Verschillende mogelijkheden passeerden de revue. Het vervangen van de bestaande auto's door modernere zuiniger exemplaren, elektrische auto's of Groengasauto's. Ook is gekeken naar verschillende beloningssystemen en naar initiatieven als 'Het nieuwe rijden'. Het rijden op Groengas scoorde op alle fronten het beste, ook qua kosten. Elektrisch rijden viel snel af, vanwege de veel hogere kosten. Groengas scoorde bij de overblijvers als beste met de laagste uitstoot van CO2, fijnstof en stikstofoxiden.
Lees meer>>

AkzoNobel: greenteam

AkzoNobel richtte intern een greenteam op dat iedere 3 maanden iets nieuws aanpakt. Na bekerreductie en tegengaan van stroomsluipgebruik, was mobiliteit aan de beurt. Dit hadden ze nooit opgepakt als ze geen lid waren geweest van Bereikbaar Amersfoort en VNM (tegenwoordig &Morgen) geen scan hadden laten doen. Acties van het greenteam: meedoen met Rij2op5, een winterbeurt voor de fiets, opknappen van de fietsenstalling en een proef met flexwerkplekken bij andere vestigingen. AkzoNobel’s greenteam inspireerde medewerkgroeplid Intergamma om ook met een greenteam aan de slag te gaan.

Heilijgers: belonen van goed gedrag

'Mik je met je mobiliteitsbeleid op duurzaamheid? Dan is het gedrag van medewerkers doorslaggevend voor succes. De praktijk leert bijvoorbeeld dat, wie er maar op los rijdt, met een hybride auto minstens zoveel uitstoot veroorzaakt als met een gewone auto. Richt je beleid dus op het bewerkstelligen van duurzaam gedrag. Dat kun je afdwingen door "fout" gedrag af te straffen, maar slimmer is het om "goed" gedrag zoals zuinig rijden te belonen. Dan maken mensen zich het beleid eigen en krijgt het écht effect.'
Arjan van Asselt, financieel directeur, Heilijgers, Amersfoort
Lees meer

Arcadis: groen vergaderen

Optimaliseer je agenda en vergader groen Plan klantafspraken en overleggen buiten de spitstijden, kies voor goed (met het OV) bereikbare locaties en plan opeenvolgende afspraken zoveel mogelijk op dezelfde locatie. Daarmee zorgen we ervoor dat we minder (auto)kilometers maken, de fileproblematiek afneemt en onze carbon footprint kleiner wordt.  
Arcadis, Amersfoort
Lees meer

Triodos Bank: duurzaam ondernemen als core business

Duurzaam ondernemen is voor Triodos Bank in Zeist core business. Als financier van organisaties met een meerwaarde op sociaal, milieu en cultureel gebied is duurzaamheid vanzelfsprekend. In het kader van duurzaam ondernemen paste Triodos onder andere fietsstimulering, het nieuwe werken en OV stimulering toe in de organisatie. Door het fietsstimuleringsprogramma zit 30% van de medewerkers dagelijks op de fiets.
Lees meer

Strukton Rail: CO2 reductie goed voor de zaken

Sinds december 2009 beloont ProRail opdrachtnemers die klimaatbewust opereren. Hoe meer een bedrijf zich inspant om CO2 te reduceren, hoe meer kans op gunning van een project. Voor opdrachtnemer Strukton Rail des te meer reden om veel aandacht te besteden aan CO2-reductie. Dit doen zij op diverse manieren zoals: deelname in de werkgroep Utrecht (met als doel 5% autoreductie in de spits), fietsstimulering (deelname Rij2op5), een schoner en kleiner leasewagenpark en gebruik van de NS Business Card.
Lees meer
Bekijk het filmpje