Laat u inspireren door deze goede voorbeelden! (2)

Wilt u weten hoe andere organisaties fietsstimulering aanpakken? Laat u inspireren door de ervaringen en goede voorbeelden van organisaties die hier ook mee bezig zijn.

Deltion College: pendelfiets haalt studenten uit OV-spits

De eind 2013 gestartte pilot met 30 pendelfietsen is zo'n succes dat Deltion College in Zwolle het aantal fietsen in 2014 uitbreidde naar 80 fietsen. Deze studenten krijgen gedurende hun opleiding een eigen Deltionfiets in bruikleen om te pendelen tussen het college en station Zwolle en pakken daarvoor dus niet meer de bus maar de fiets. Voorwaarde is wel dat ze de fiets minimaal drie keer per week gebruiken. Na hun afstuderen mogen ze de fiets houden.

Docent Emilia Scholten-Szulc stond aan de basis van deze pendelfiets. In 2012 diende zij het idee in bij een wedstrijd van het Deltion College. Samen met de gemeente Zwolle (Beter Benutten), de Provincie Overijssel en de ABN AMRO is het gelukt om de Deltionfietsen ook echt te laten ontwikkelen. Studenten van het Deltion College, onder andere van Tweewielertechniek en Print & Sign, hebben meegedacht en een rol gespeeld in de ontwikkeling en uitvoering van de pendelfiets van het Deltion College.

Pendelfiets is eigen fiets
De studentenhoeven dus niet in de volle spitsbus te stappen om bij het Deltion College te komen, zij pakken gewoon hun eigen Deltion pendelfiets. Deze fiets krijgen de studenten gedurende hun opleiding in bruikleen. Zij moeten wel minimaal drie keer per week met de fiets naar het Deltion College komen en ook moet deze herkenbaar blijven en natuurlijk goed onderhouden worden. Hebben ze hun diploma gehaald, dan mogen ze de fiets houden. Een extra stimulans om de fiets te pakken. Nog een stimulans voor de studenten is dat de meesten nu nog onder de 18 jaar zijn, waardoor ze nog niet in het bezit zijn van een ov-jaarkaart. Het scheelt dus ook nog in de portemonnee!

Bron: Deltion College

New York Pizza: bezorgen per e-bike goed voor milieu, imago en portemonnee

Om van het negatieve scooter-imago af te komen, begon New York Pizza in 2013 met bezorging per elektrische fiets. 'Als het aan mij ligt, volgt de hele markt', zegt Philippe Vorst, directeur en oprichter van New York Pizza. 'Het bezorgen is het moeilijkste onderdeel van onze bedrijfsvoering. Daar hebben we het minste grip op en qua imago is het niet onze sterkste kant. We vroegen ons lang af wat we daar aan konden doen. Elektrische fietsen blijken de oplossing. In 2012 hebben we contact gelegd met Sparta, die robuuste bezorgfietsen voor ons heeft ontworpen. In 2013 zijn de eerste fietsen in gebruik genomen. Inmiddels heeft elke winkel er 1 of 2, in totaal heeft New York Pizza er 200. De verwachting is dat het aandeel dit jaar nog groeit tot 300 fietsen.'

Wennen
'Onze franchise-ondernemers beslissen zelf of ze fietsen in hun winkel willen of niet. Sommigen zijn al helemaal elektrisch en hebben ook elektrische scooters, anderen werken nog op de oude manier. Het heeft tijd nodig voordat alle zelfstandig ondernemers zo'n innovatie kunnen omarmen. Ze hebben tien of vijftien jaar de pizza's met de scooter laten bezorgen, dat is wennen.'

Geen nadelen
'De fietsen worden vooral ingezet voor ritjes binnen de 'golden mile': bezorgingen in een straal van 1,6 en 1,8 kilometer. Van onze bestellingen valt 60 tot 70 procent daar binnen. Er zitten geen nadelen aan de elektrische fietsen als alternatief voor scooters. Ze zijn goedkoper en milieuvriendelijker en het is ook nog goed voor ons imago.'

Tevreden klanten
'Als je gaat rekenen, duurt het bezorgen op de fiets bovendien helemaal niet veel langer dan met de brommer. Als je op een elektrische fiets gemiddeld 25 kilometer per uur rijdt, duurt een ritje van 1,5 kilometer slechts 1,5 minuut langer. Klanten vinden het fantastisch dat wij met fietsen bezorgen. Zij voelen zich er goed bij als er een fiets voor hun deur stopt. Sinds New York Pizza is overgestapt op elektrische fietsen, hebben heel wat concurrenten ook fietsen aangeschaft. Dat vind ik alleen maar goed. Als het aan mij ligt volgt de hele markt.'

Bron: Vogelvrije Fietser