Blog: Op die fiets

dinsdag, 20 september 2016

Blog: Op die fiets

Buiten is het nog schemerig, de wintertijd kruipt dichterbij. Slaperig sla ik de krant open: ‘We staan weer vast kopt het AD somber. Werkend en studerend Nederland is weer op volle sterkte aan de slag en dús sluiten we weer achteraan in de file of wringen we ons in overvolle treinen en bussen. Vervolgens oppert de krant ‘alle’ oplossingen, variërend van meer asfalt en rails tot spitsmijden en thuiswerken. Lees ik het nou goed? Geen woord over de fiets!

1. Uw winst

De winst van fietsstimulering

Uw medewerkers slim laten reizen door fietsen aantrekkelijk te maken? Dat levert winst op, zowel voor u als voor uw medewerkers.

2. Bepaal uw doel

Doel van fietsstimulering

Waarom gaat u als werkgever aan de slag met het stimuleren van fietsen? Werkgevers met een heldere visie behalen vaak de beste resultaten. Een heldere visie helpt u bij het maken van de juiste en consistente keuzes tussen maatregelen, bij het creëren van draagvlak en bij uw interne communicatie. Werkgevers met een visie die ook nog eens breed verankerd is in de organisatie, scoren nog beter.

3. Wat zijn voor u de beste maatregelen?

Beste fietsmaatregelen

Welke fietsmaatregelen u kiest, hangt af van uw visie en doelstellingen, en van de beschikbaarheid van geld en menskracht.

4. Alle maatregelen bij elkaar

Alle fietsmaatregelen bij elkaar, zoals een goede fietsenstalling

Een goede reiskostenvergoeding, beloningen, fietsregelingen en voorzieningen: hieronder vindt u geactualiseerde informatie over alle maatregelen, overzichtelijk gerangschikt.

5. Gedragsverandering

Gedragsverandering

Het werk- en reisgedrag van uw medewerkers veranderen, is een proces dat tijd kost. Niet zo vreemd als u zich realiseert hoe ons brein werkt. Gedrag blijkt grotendeels automatisch, irrationeel en ‘besmettelijk’ te zijn terwijl ons brein ook nog eens heel selectief waarneemt.

6. Interne communicatie is belangrijk voor het succes: tips en trucs!

Tips en trucs voor interne communicatie

Schakel uw afdeling Communicatie in en stel een goed communicatieplan op. Een (korte) fiets-campagne kan een flinke impuls geven. Beperk u echter niet tot een eenmalige campagne, zorg ook voor een structurele aanpak. Hier vindt u veel tips en ideeën voor de interne communicatie én een uitgewerkte voorbeeldcampagne. De basis voor uw communicatieplan heeft u dus al voor u liggen.




7. rij2op5

Fietsstimuleringscampagne rij2op5

Rij2op5 is een mooi middel voor werkgevers om medewerkers die op fietsbare afstand wonen, te verleiden om vaker op de fiets te komen. Rij2op5 helpt mee om het gewoontegedrag van medewerkers die met de auto komen te doorbreken door meedoen zo leuk en makkelijk mogelijk te maken. De actie haakt in op de voordelen van fietsen (goed voor gezondheid, milieu en portemonnee) zonder dwingend te zijn. Landelijk deden en doen al meer dan 300 organisaties mee! 

l8. Wie helpt u verder?

Aanbieders op het gebied van fietsstimulering

Heeft u nog specifieke vragen over het stimuleren van fietsen? Of zoekt u hierbij professionele begeleiding?