2. Bepaal uw doel

slim werken slim reizen slim parkeren

Waarom gaat u als werkgever aan de slag met slim parkeren? Werkgevers met een heldere visie behalen vaak de beste resultaten. Een heldere visie helpt u bij het maken van de juiste en consistente keuzes tussen maatregelen, bij het creëren van draagvlak en bij uw interne communicatie. Werkgevers met een visie die ook nog eens breed verankerd is in de organisatie, scoren nog beter.

Het is goed om binnen uw organisatie één persoon verantwoordelijk te maken voor alles rondom parkeren. Maak een actieplan, communicatieplan en bijbehorende tijdsplanning. Bekijk verder goed voor welke maatregelen besluitvorming nodig is en door wie.



Bepaal uw visie

Een brede aanpak van parkeerproblemen zal vaak de centrale visie zijn. Uw overvolle parkeerterrein zorgt immers voor onvrede onder uw medewerkers en relaties.

 

Voor andere werkgevers staat kostenbesparing centraal. Vaak wordt gezocht naar besparing op het gebied van inkoop, personeelskosten of zakelijke ritten. Het ligt voor de hand om dan ook de kosten voor parkeerruimte terug te dringen en uw medewerkers minder (of slimmer) te laten parkeren.

 

Ook goed werkgeverschap is vaak een belangrijke drijfveer. Deze werkgevers hebben veel oog voor de werksfeer, ontwikkeling en tevredenheid van de medewerkers. Verbreding hiervan naar parkeren is een logische stap. U wilt immers niet dat uw medewerkers last hebben van een overvolle parkeerplaats.

 

Maar ook andere visies kunnen ten grondslag liggen aan uw beleid: denk aan bereikbaarheid van de organisatie of kwaliteit van de werkomgeving. Bij de andere oplossingen leest u wat u hiervoor nog meer kunt doen.

Maak één persoon verantwoordelijk

Het is goed als één persoon verantwoordelijk is voor alles rondom parkeren. Binnen veel organisaties is dit een facilitair manager. Deze projectleider betrekt hierbij andere collega’s die belangrijk zijn voor de voortgang. Denk aan de HR-manager (voor aanpassing van bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden) en de communicatieadviseur (voor interne communicatie). Belangrijk is dat het parkeerbeleid volledig wordt gedragen door de directie. Zeker als u kiest voor een maatregel waarbij niet meer iedere medewerker een parkeerplek heeft of uw medewerkers tegen betaling gaan parkeren.

Stel een actieplan en planning op

Maak een actieplan, een communicatieplan en een bijbehorende tijdsplanning. In het actieplan neemt u ondermeer de acties en maatregelen op die u kiest. Bij interne communicatie vindt u tips en een handleiding die u kunt gebruiken. Bekijk verder goed voor welke maatregelen besluitvorming nodig is en door wie. Een traject met de ondernemingsraad duurt al snel enkele maanden. Gaat u ook met andere oplossingen aan de slag? Leg dan de verschillende actieplannen naast elkaar en stem ze op elkaar af. Zeker op het gebied van interne communicatie is dit erg belangrijk. De verschillende acties kunnen elkaar dan immers versterken.