Laat u inspireren door deze goede voorbeelden!

Tauw: gratis parkeerplaats voor carpoolers

Tauw zet een oud, maar nog steeds werkend concept in: carpoolen. Collega's die carpoolen, zo'n 10% van het personeel, krijgen van Tauw gratis een pas voor de P+R parkeerplaats bij het station. Er zijn auto's beschikbaar voor zakelijke ritten naar klanten. Men houdt zelfs rekening met het indelen van sommige diensten zodat medewerkers die vlak bij elkaar wonen met elkaar mee kunnen rijden.

Aanleiding: Een aantal dagen per week reizen zo'n 400 collega's van en naar het kantoor in Deventer. Het kantoor bevindt zich in de binnenstad van Deventer, pal achter het station. Het aantal parkeerplaatsen is zeer beperkt. Een groot deel van hen komt dan ook met de trein.

Resultaat: Een parkeerplek kost per jaar al gauw € 1.500 per medewerker. Besparing hierop levert dus een mooi potje om alternatieven uit te betalen.

Bron: Slim Reizen Stedendriehoek

Radboud Universiteit: gereserveerde parkeerplaatsen voor carpoolers

De Radboud Universiteit vindt het belangrijk om bij te dragen aan het terugdringen van het autoverkeer. Daarom wordt carpoolen gestimuleerd en zijn er speciaal voor carpoolers parkeerplaatsen gereserveerd op diverse parkeerterreinen op de campus. Om hier te kunnen parkeren is een carpoolparkeervergunning en een carpoolverklaring nodig. Medewerkers kunnen zich als carpoolteam aanmelden  Zij ontvangen dan een vergunning om te parkeren op parkeerplaatsen dichtbij hun werkplek. Ook hebben carpoolers met een carpoolparkeervergunning recht op thuiskomgarantie: als een carpooler onvoorzien niet met zijn/haar carpoolteam naar huis kan, heeft hij/zij recht op vervangend vervoer.

Erik Wannet, carpoolcoördinator, Radboud Universiteit, Nijmegen
Lees meer

CMS Derks Star Busmann: potentiële carpoolers met elkaar in contact brengen, is vaak al genoeg

'Wil je dat mensen hun auto voor woon-werkverkeer laten staan? Kijk dan hoe je ze op weg kunt helpen. Bij ons rijden er bijvoorbeeld zo'n tien medewerkers met een collega mee naar hun werk. Bijna allemaal zijn ze dat door interventie gaan doen. Medewerkers zijn vrij om al dan niet te carpoolen, maar we stimuleren het wel door potentiële carpoolers met elkaar in contact te brengen. Dat blijkt heel vaak al genoeg.' 

André Boddeveld, officemanager, CMS Derks Star Busmann, Utrecht
Lees meer

Menzis: voorrang voor carpoolers

‘Zit je als organisatie met beperkte parkeergelegenheid voor medewerkers, overweeg dan een voorrangsregeling voor carpoolers met carpoolplekken dicht bij de ingang. Dat kan een effectief middel zijn om ruimte te scheppen. Op onze locatie in Groningen is ongeveer 20 procent van de medewerkers hierdoor gaan carpoolen. Op de 480 medewerkers die verder dan 10 km van het werk wonen, hebben we 44 carpoolteams.’ Menzis heeft ook een thuiskomgarantie om het voor medewerkers aantrekkelijker te maken om te carpoolen. 

Assa Abloy: met Vipre nauwelijks omkijken naar vanpool

‘Voor de ontwikkeling van ons vanpool-systeem voor het woon-werkverkeer van medewerkers schakelden we Vipre in. Daarmee haalden we veel kennis in huis. Vipre wist eerst subsidie en vervolgens een OV-verklaring te krijgen. Daarmee mogen de busjes over de busstrook rijden en zijn ze vrijgesteld van bpm. Dat drukt de kosten aanzienlijk. We hebben er zelf nauwelijks omkijken naar.’ 

Patrick Osterholt, financieel directeur, Assa Abloy in Dordrecht
Lees meer