OV-probeeractie: wat kost het, hoe doe je het en wat levert het op?

donderdag, 08 januari 2015

OV-probeeractie: wat kost het, hoe doe je het en wat levert het op?

Tijdens de actie 'Kom op! Neem 't ov!' van Maastricht Bereikbaar konden werknemers vier weken lang gratis gebruikmaken van het openbaar vervoer voor woon-werkverkeer. 500 Mensen deden mee aan de actie. Wat kost zo'n probeeractie? Hoe zet je een soortgelijke actie op en vooral: wat zijn de resultaten? Maastricht Bereikbaar zette alles op een rij ter informatie voor andere (Beter Benutten) regio's. 

Maastricht Bereikbaar beloont studenten die spits mijden

donderdag, 18 december 2014

Maastricht Bereikbaar beloont studenten die spits mijden

Dagelijks komen er vele studenten met de auto naar Maastricht. Maastricht Bereikbaar heeft nu een proef die hen een alternatief biedt: het spaarprogramma slim studeren slim reizen.

Hoe scoort het OV?

vrijdag, 12 december 2014

Hoe scoort het OV?

Hoe scoort het openbaar vervoer op aspecten als duurzaamheid, ruimtebeslag, baten en gezondheid? CROW-KpVV zocht het uit en maakte een uitgebreide analyse van de prestaties van verschillende vervoerwijzen op basis van 19 verschillende aspecten. Een overzicht van de belangrijkste OV feiten en cijfers.

NS trekt stekker uit elektrische OV-fiets en NS-scooter

donderdag, 11 december 2014

NS trekt stekker uit elektrische OV-fiets en NS-scooter

Voor de elektrische OV-fiets en NS-scooter valt 15 december het doek. De twee 'oplossingen voor langere afstanden zonder inspanning' vanaf het station blijken niet aan te slaan onder treinreizigers. Het gebruik van zowel de elektrische OV-fiets als NS-scooter valt in het niet bij dat van de razend populaire OV-fiets.

 

Gebruik OV-Fiets groeit nog steeds

maandag, 08 december 2014

Gebruik OV-Fiets groeit nog steeds

De OV-Fiets wint ruim 10 jaar na introductie nog steeds ieder jaar aan populariteit. Vorig jaar (2013) werden er bijvoorbeeld 1,3 miljoen ritten gemaakt met de OV-Fiets. Dit jaar staat de teller al op ruim 1,5 miljoen, terwijl het jaar nog niet is afgelopen.

Bridj: OV op afroep

maandag, 01 december 2014

Bridj: OV op afroep

Bridj is een nieuw ov-concept wat momenteel proefdraait in Boston. Het systeem werkt (net als Uber) met een app waarmee je je aanmeldt voor een rit. Vaste busroutes zijn hiermee verleden tijd. 

 

 

9292 reisplanner geeft nu ook actuele reisinfo

donderdag, 27 november 2014

9292 reisplanner geeft nu ook actuele reisinfo

De reisplanner van 9292 geeft nu ook actuele vertrektijden. Concurrent Go About deed dat al vanaf het voorjaar, maar die heeft weer geen mobiele versie. De actuele vertrektijden zijn een nuttige aanvulling op de anderhalf miljoen reisadviezen die 9292 dagelijks geeft. Alleen de actuele gegevens van GVB in Amsterdam en van de tramlijn Utrecht-IJsselstein/Nieuwegein ontbreken nog. Die data kreeg 9292 pas onlangs binnen en zijn nog onvoldoende getest.

 

Gratis bus in binnenstad Den Bosch

maandag, 24 november 2014

Gratis bus in binnenstad Den Bosch

Half december voert Arriva een nieuwe dienstregeling in voor de stad- en streekbuslijnen in 's-Hertogenbosch. Als gevolg hiervan komen er in het grootste deel van de Bossche binnenstad geen stadsbussen meer. Om de binnenstad toch met openbaar vervoer bereikbaar te houden, start de gemeente een proef et aanvullend binnenstadsvervoer in de vorm van gratis kleine, milieuvriendelijke bussen. Voor dit binnenstadsvervoer stelt de gemeente voor twee jaar geld beschikbaar. Uit de proef moet blijken of er voldoende vraag is naar dit aanvullend vervoer. Arriva verzorgt ook deze binnenstadsbussen. 

Gratis bus en leenfiets voor werknemers Nijmeegse Bijsterhuizen

vrijdag, 31 oktober 2014

Gratis bus en leenfiets voor werknemers Nijmeegse Bijsterhuizen

Tot 31 december 2014 kan iedereen die werkt op bedrijventerrein Bijsterhuizen (Wijchen/Nijmegen) drie maanden lang gratis met de bus van en naar het werk reizen. Met dit gratis probeerabonnement, een extra buslijn en leenfietsen willen de werkgevers op het terrein, vervoerder BRENG en het programma SLIM werken en reizen de werknemers verleiden om vaker gebruik te maken van trein en bus. Als de proef slaagt, handhaaft BRENG de extra buslijn en de leenfietsen.

Evaluatie pilot: UberPOP vervanging van en aanvulling op OV

maandag, 06 oktober 2014

Evaluatie pilot: UberPOP vervanging van en aanvulling op OV

Er zijn inmiddels duizenden UberPop-ritten verreden in Amsterdam. Accenture evalueerde de proef en komt daarin onder andere tot de conclusie dat binnen het stedelijke gebied UberPOP vooral zal concurreren met het openbaar vervoer op de kortere afstanden. Op de langere afstanden kan de dienst gebruik van het OV juist bevorderen als goedkoop aanvullend vervoer op de trein. 

Dorpsauto aanvulling op OV in Brabantse Boerdonk

donderdag, 25 september 2014

Dorpsauto aanvulling op OV in Brabantse Boerdonk

Dankzij het eigen initiatief van inwoners van het Brabantse Boerdonk heeft het dorp nu de beschikking over een Dorpsauto als aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. De provincie is enthousiast over deze vorm van vervoer op maat en ondersteunt dergelijke initiatieven met de speciale subsidieregeling voor Kleinschalige Mobiliteitsoplossingen. Ook andere initiatiefnemers kunnen hier een beroep op doen.

Bus en trein goed voor de lijn

donderdag, 18 september 2014

Bus en trein goed voor de lijn

Wie met het openbaar vervoer naar het werk pendelt, weegt gemiddeld enkele kilo's minder dan wie de auto pakt. Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het British Medical Journal.

10 Slimme OV-apps: nog slimmer van A naar B met het OV

zondag, 31 augustus 2014

10 Slimme OV-apps: nog slimmer van A naar B met het OV

Het blijft vervelend om te moeten rennen voor de trein, tram of bus en er dan vervolgens achter te komen dat 'ie 5 minuten vertraging heeft. Het had je aardig wat zweetdruppels bespaard als je dat vooraf had geweten. Steeds meer apps springen in dit gat en bieden realtime vertrektijden, perrons en alternatieve reisadviezen als de vertraging te hoog oploopt. Het OV links laten liggen omdat het onbetrouwbaar zou zijn, wordt met de nieuwe generatie apps dus een steeds zwakker argument om niet voor het OV te kiezen.

OVapps zijn er in alle soorten en maten. Welke app voor jou geschikt is hangt ervan af wat voor soort reiziger je bent. Als je dagelijks dezelfde trein neemt, heb je genoeg aan een app die je snel laat zien of je trein vertraging heeft. Maar wil je een reis plannen naar een onbekende bestemming of meerdere soorten OV met elkaar combineren, dan heb je behoefte aan meer informatie. Veel mensen gebruiken dan ook meerdere OV-apps naast elkaar. Na fietsapps, reisapps en gedragsapps zet &Morgen nu 10 slimme OV-apps op een rij, waarvan sommige zo handig zijn dat je straks niet meer zonder kunt.

 

Spitsmijden in het OV bevorderen? Focus op jongeren

donderdag, 04 september 2014

Spitsmijden in het OV bevorderen? Focus op jongeren

Jongeren tot 27 jaar denken meer de OV spits te kunnen mijden dan ouderen. Studenten uit HBO en WO zijn sterk gemotiveerd om de spits te mijden terwijl MBO studenten extra gevoelig zijn voor financiële prikkels. Een onderwijsaanpak gecombineerd met een beloningsaanpak lijkt het meest effectief zo blijkt uit onderzoek dat Dijksterhuis & Van Baaren in opdracht van het programma Beter Benutten in Twente heeft uitgevoerd.

 

GOGO e-autootjes vervangen bus

donderdag, 15 mei 2014

GOGO e-autootjes vervangen bus

De elektrische groene autootjes vallen op in het straatbeeld. Het zijn de GOGO's van het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West en ze zijn een antwoord op de aangekondigde bezuinigingen in het openbaar vervoer. Vanaf 24 mei rijden ze op vijf vaste routes en voor twee euro kun je instappen. De proef loopt drie jaar. Het stadsdeel hoopt dat een commercieel bedrijf het daarna overneemt als de proef succesvol is.

 

<<  1 [23 4  >>