10 Tips om reizen met het OV te stimuleren

donderdag, 17 september 2015

10 Tips om reizen met het OV te stimuleren

Een treinkilometer levert ongeveer 31 gram CO2-uitstoot op, 75% minder dan een gemiddelde autokilometer. Plus dat je met het OV kosten kunt besparen (bereken met de OV-calculator hoeveel dit is binnen jouw organisatie).

 

Hoe stimuleer je OV?

 

  1. Bied zo nodig aanvullend vervoer tussen OV-halte (of P+R) en werk
    Denk aan een abonnement op OV-fiets, dienstvoertuig, deelauto of pendeldienst.
  2. Geef een goede reiskostenvergoeding, zodat OV aantrekkelijker is dan auto
    OV-kosten voor woonwerk- en zakelijke reizen zijn belastingvrij te vergoeden. Verstrek je OV-kaarten, dan geldt dat alle OV-reizen, inclusief privéreizen, onder de vrijstelling vallen mits sprake is van méér dan sporadisch zakelijk gebruik (op minimaal 10% van het aantal reguliere werkdagen per maand ). Je kunt het OV nog aantrekkelijker maken door de vrije ruimte binnen de WKR te gebruiken om met het OV reizende medewerkers dezelfde reiskostenvergoeding van 19 cent te geven als autorijders. Ook kun je autorijders voor wie OV wel een serieuze optie is een lagere kilometervergoeding geven om autorijden minder aantrekkelijk te maken.
  3. Geef je medewerkers een mobiliteitskaart
    Een mobiliteitskaart is 1 kaart voor alle zakelijke reizen met het OV en vaak ook nog voor OV-Fiets, deelauto en meer. De kaart verlaagt de drempel om met het OV te gaan, medewerkers hoeven de kosten niet zelf voor te schieten. Er zijn veel organisaties die je al het administratieve werk uit handen nemen en je helpen kosten te besparen (o.a. Workaway).
  4. Bied alternatieven voor zakelijke ritten overdag
    Denk aan een poolauto, scooter of dienstfiets zodat er geen reden is om niet met het OV te komen.
  5. Hanteer flexibele werktijden voor OV-reizigers 
    Daardoor kunnen ze buiten de spits reizen.
  6. Geef een reisadvies op maat
    Medewerkers zijn zich vaak niet bewust van de mogelijkheden van het openbaar vervoer. Geef een persoonlijk reisadvies aan (nieuwe) medewerkers op basis van 9292.nl of een andere reisplanner.
  7. Geef medewerkers een proefabonnement
    Dit werkt goed op verandermomenten wanneer medewerkers moeten nadenken over hun reisgedrag. Denk aan verhuizingen en in dienst treden.
  8. Wijs je medewerkers op handige apps en reisplanners
    Er zijn diverse slimme reisplanners enOV-apps die je kunt gebruiken. Daarmee stem je alle vervoersmogelijkheden op elkaar af. En met behulp van P+R, (OV-)fiets, deelauto of taxi reis je snel van deur tot deur.
  9. Sneller met OV of met de auto? Check het
    Vaak is het OV sneller dan de auto in de stad en tijdens de spits en kun je onderweg werken als je dat wilt. Dit kun je checken op Goabout.com (inclusief CO2-uitstoot en prijzen), ANWB Routeplanner (eigen Onderweg app) of Google Maps.
  10. Doe inspiratie op bij andere werkgevers
    Wat doen andere werkgevers aan stimulering van OV-gebruik, wat kun je nog meer doen en hoe pak je dat aan? Kijk op www.slimmeropweg.nl

Dit is het tweede blog in een drieluik met praktische tips voor werkgevers om slimmer en duurzamer te reizen (zie ook ’10 tips om fietsen te stimuleren’). &Morgen maakte in opdracht van de gemeente Zeist een werkgeversmagazine met onder andere deze tips, regionale praktijkvoorbeelden en initiatieven en een overzicht met handige websites en lokale aanbieders. Lees ook deel 3: ‘10 tips om duurzamer te rijden’.

 

 

Provincie Gelderland probeert scholieren uit OV en op de e-bike te krijgen

maandag, 20 april 2015

Provincie Gelderland probeert scholieren uit OV en op de e-bike te krijgen

Provincie Gelderland wil onderzoeken in hoeverre scholieren bereid zijn de bus te laten staan en met de e-bike naar school te reizen. Hiervoor zet de provincie 1 jaar lang per 10 schoolweken 20 e-bikes in op verschillende middelbare scholen in Gelderland. Voor dit project 'ByCycle!' werkt provincie Gelderland samen met fietsenfabrikant Sparta uit Apeldoorn.

Brabant: site met alle vervoersopties in de regio

maandag, 13 april 2015

Brabant: site met alle vervoersopties in de regio

Wat zijn de reismogelijkheden in de kleine dorpskernen? Regiotaxi ontwikkelde op verzoek van de provincie en de 12 gemeenten van Noordoost-Brabant in samenwerking met Go About de website www.ikwilvervoer.nl. De site biedt een overzicht van alle lokale mogelijkheden: naast het openbaar vervoer, de fiets en de (deel)auto staan ook de Regiotaxi, vrijwillige hulpdiensten en lokale vrijwilligersinitiatieven erop. 

Meer dan 90% van de mensen heeft openbaar vervoer in de buurt

maandag, 23 maart 2015

Meer dan 90% van de mensen heeft openbaar vervoer in de buurt

In sommige delen van het land staat het streekvervoer onder druk. Dit is vooral een gevolg van dalende rijkssubsidie in combinatie met laag openbaar vervoer-gebruik. De verwachting is dat er de komende jaren 'gaten' gaan vallen: gebieden zonder lijngebonden ov. Het CROW-KpVV deed onderzoek en levert cijfers om te kunnen helpen bij onderbouwde beleidsbeslissingen zijn er nu. Zij vergeleken de cijfers van 2013 met die van 2003 en 2008. Allereerst valt op dat het overgrote deel van de bevolking openbaar vervoer in
de buurt heeft. Slechts 7,6% had in 2013 noch een station, noch een halte in de
buurt. Anders dan we misschien vermoeden is het afgelopen decennium de ov-beschikbaarheid toegenomen, want in de jaren 2003 en 2008 was het aandeel inwoners
zonder ov in de buurt respectievelijk 8,3 en 7,8%. 

Wat is dichterbij: snelweg of station?

donderdag, 05 maart 2015

Wat is dichterbij: snelweg of station?

Of je met de auto naar je werk gaat of de trein pakt, hangt waarschijnlijk ook af van het aanbod: kun je eerder een snelweg op of heb je een treinstation om de hoek? Het CBS analyseert ieder jaar het aanbod en de bereikbaarheid in haar cijfers over de Nabijheidsstatistiek. Hierin berekent het CBS jaarlijks de gemiddelde afstand (over de weg) tot een bepaalde voorziening. Vanaf ieder adres wordt de afstand tot – in dit geval – een treinstation of oprit van een rijks- of provinciale weg bekeken, en daaruit volgt een gemiddeld aantal kilometers. Zo moeten Nederlanders gemiddeld 1,7 kilometer overbruggen om op een snel- of provinciale weg te komen, en vijf kilometer voor een station. NRC-Q maakte hier een handige interactieve infographic van waarin per gemeente te zien is of je gemiddeld genomen sneller bij een treinstation of bij een hoofdverkeersweg bent.

Bron: NRC-Q

Simpele en nuttige reisapp scoort het best

dinsdag, 24 februari 2015

Simpele en nuttige reisapp scoort het best

Mobiliteitsapps slaan vooral aan wanneer ze nuttig zijn en gemakkelijk in het gebruik. Als ze iets extra's bieden qua 'genot (een mooie vormgeving, mogelijkheden tot spel en plezier, enzovoort) is dat mooi meegenomen maar niet doorslaggevend. Dit blijkt uit het onderzoek 'Mobiel met mobieltjes' van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in opdracht van Beter Benutten. Het KiM heeft een structurerend kader ontwikkeld om een aantal mobiliteitsapps te beschrijven. Er is gekeken naar de wijze waarop de te verwachten gedragsreacties bijdragen aan de beleidsdoelstellingen van het programma Beter Benutten van het ministerie van IenM. Door de verschillende aspecten in beeld te brengen is in te schatten of mensen de app gaan gebruiken en mogelijk hun mobiliteitsgedrag gaan aanpassen. In die gedragsaanpassing zitten de potentiële voordelen voor het beleid. Zie ook de vergelijking van 10 slimme reisapps die &Morgen eerder maakte.  

App beloont spitsmijdende studenten Maaslijn

dinsdag, 24 februari 2015

App beloont spitsmijdende studenten Maaslijn

Studenten die de spits mijden op de Maaslijn worden beloond met punten. De Reis je Rijk-app houdt bij wanneer ze reizen en via hun smartphone kunnen ze hun punten inwisselen voor cadeaus. Team SLIM, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en Veolia Transport houden een pilot op de Maaslijn om studenten te verleiden vaker buiten de spits te gaan reizen. Daarmee willen ze de grote drukte op het traject tussen Venlo en Nijmegen verminderen.

Flexibel OV? Op Texel werkt het al!

dinsdag, 17 februari 2015

Flexibel OV? Op Texel werkt het al!

Texelhopper is een nieuw ov-concept van vaste buslijnen in combinatie met vervoer op bestelling. Texelhopper geeft de zekerheid van een vaste buslijn met de flexibiliteit van vraagafhankelijk vervoer in één vervoersysteem. Met deze pilot verkennen provincie en gemeenten een oplossing voor een toenemend probleem. Buiten de stedelijke gebieden komt het traditionele ov niet tegemoet aan de vraag van de reiziger. Dat zie je terug in afnemende bezetting, te lege bussen. Hoe lost Texelhopper dat op? Florien Molendijk, teamleider collectief vervoer van de provincie Noord-Holland schrijft hier uitgebreid over in OV Magazine.

Mobiliteit in cijfers

dinsdag, 10 februari 2015

Mobiliteit in cijfers

De ANWB publiceerde in haar blad Kampioen feiten en cijfers over mobiliteit in Nederland. Wist je bijvoorbeeld dat we in Nederland meer fietsen hebben dan inwoners? Dat we per dag gemiddeld 30 kilometer afleggen? En dat meer dan een half miljoen mensen dagelijks met het OV naar hun werk reizen tegen anderhalf miljoen fietsers?

Pilot met zelfrijdende auto's tussen station en campus Wageningen

maandag, 09 februari 2015

Pilot met zelfrijdende auto's tussen station en campus Wageningen

De provincie Gelderland start eind 2015 met een pilot met twee zelfrijdende auto's tussen station Ede-Wageningen en de campus in Wageningen. Daarmee heeft de provincie een wereldprimeur. Reizen met de zelfrijdende auto van de provincie Gelderland is gratis tijdens de pilot. De auto valt niet onder de ov-concessie. De regering wil dat Nederland een gidsland wordt in zelfrijdende voertuigen. Naast de Gelderse pilot komt er een proef met automatisch vrachtverkeer in de Rotterdamse haven. 

Achmea en Provincie trots op nieuwe Businessline naar Apeldoorn Zuid

maandag, 02 februari 2015

Achmea en Provincie trots op nieuwe Businessline naar Apeldoorn Zuid

Sinds 15 december 2014 rijdt Lijn 14 Apeldoorn Zuid Businessline. Die maakt reizen van en naar het werk of een afspraak sneller en gemakkelijker. Daarvan profiteren de bedrijven op bedrijventerrein Apeldoorn Zuid, net als de gemeente en vervoerder Syntus. "We zijn trots op het resultaat dat we met elkaar hebben bereikt", zeggen Jacqueline Reeker van Achmea en Nico Vlasveld van de provincie Gelderland. De nieuwe buslijn kreeg steun van Slim Reizen Stedendriehoek, dat op allerlei manieren onder meer betere bereikbaarheid stimuleert.

Flexibus: gemeenten gezocht voor pilot met app-gestuurd OV

maandag, 26 januari 2015

Flexibus: gemeenten gezocht voor pilot met app-gestuurd OV

Als eerste stap naar vraaggestuurd en datagedreven ov willen twee studenten een proef houden met de Flexibus. Het via een app bestelde minibusje zet je af waar je wilt. De onderzoekers zoeken vervoerders en gemeenten die mee willen werken aan een pilot.

Spitslijn maakt Goudse bedrijventerreinen bereikbaar met OV

Spitslijn maakt Goudse bedrijventerreinen bereikbaar met OV

Medewerkers van bedrijven gevestigd op Gouwe Park en Goudse Poort kunnen vanaf half januari ook met de bus vanaf station Gouda naar hun werk reizen. De keuze voor het OV wordt hiermee een stuk aantrekkelijker. Spitslijn 6 is het resultaat van samenwerking tussen overheid, werkgevers, vervoerder, parkmanagement en mobiliteitsmakelaar.

Ervaar het OV-app stimuleert reizen met OV via kortingsacties

maandag, 19 januari 2015

Ervaar het OV-app stimuleert reizen met OV via kortingsacties

Met de nieuwe Ervaar het OV-app krijgen reizigers op vertoon van een ticket op hun smartphone of tablet met korting toegang tot de bussen en regionale treinen in Gelderland, Overijssel en Flevoland. Met de app speelt Ervaar het OV in op de wensen van de deelnemers aan haar acties, vorig jaar waren dat er 51.000. Doel van Ervaar het OV is het stimuleren van OV-gebruik in de daluren.

Bron: Provincie Friesland

Reisloket verleidt ziekenhuisbezoekers vaker het OV te gebruiken

maandag, 12 januari 2015

Reisloket verleidt ziekenhuisbezoekers vaker het OV te gebruiken

Bezoekers en patiënten reizen vooral met de auto naar het ziekenhuis. Uit onderzoek van DTV Consultants bij verschillende ziekenhuizen blijkt dat minimaal 80% van 'de klanten' voor ziekenhuisbezoek de auto pakt. Dit legt een fors beslag op de infrastructuur en parkeervoorzieningen bij het ziekenhuis. Uit analyses blijkt dat voor 15% tot 30% van deze groep gebruik van openbaar vervoer een oplossing kan zijn. Dit is te bereiken via betere voorlichting door het inzetten van bijvoorbeeld een Reisloket.  

[12 3 4  >>