sow header 4

Hoe lossen andere organisaties hun parkeerprobleem op? En hoe zijn zij aan de slag gegaan met Het nieuwe werken? Laat u inspireren door de ervaringen en goede voorbeelden van andere werkgevers. Een selectie vindt u hieronder.

Fietsen

ING Leeuwarden
ING Leeuwarden was in 2013 de eerste winnaar van de rij2op5 Bedrijven Award, een nieuwe aanmoedigingsprijs voor bedrijven die hun werknemers op de fiets weten te krijgen. De prijs is onderdeel van de fietsstimuleringscampagne rij2op5. ING Leeuwarden kreeg de prijs omdat het bedrijf onder meer door het inzetten van rij2op5 het aantal fietsers in twee jaar tijd met zo'n 50% heeft laten stijgen.

John Adema, eventmanager bij ING: 'We doen nu noodgedwongen niet meer actief mee aan rij2op5. We hebben namelijk geen stallingscapaciteit voor nog meer fietsen. De helft van de parkeergarage is al omgebouwd tot fietsenstalling en de 500 plekken daar zijn altijd bezet. Er wordt zelfs geparkeerd tussen de auto's. Misschien dat we in de toekomst de fietsenstalling kunnen uitbreiden.'

Lees meer

Lees alle goede voorbeelden van fietsstimulering

Openbaar vervoer

  • Papendorp Express
    De Papendorpse bedrijven vroegen de gemeente Utrecht om een shuttledienst tussen de tramhalte 5 mei plein en het bedrijventerrein Papendorp. Met deze dienst bieden ze de medewerkers van Papendorp een beter OV aan. De Papendorp Express rijdt sinds september 2012. De shuttlebus rijdt tijdens de spits vaker naar het bedrijventerrein dan de huidige buslijn. Ook levert de dienst een tijdswinst op tot wel 50% van de reistijd. De partijen spraken af dat de werkgevers de shuttledienst onder de aandacht gaan brengen bij hun medewerkers. Met de financiële middelen van VERDER vinden werkgevers en overheden elkaar binnen het programma Slim werken slim reizen Midden Nederland.
    www.papendorpexpress.nl


Lees alle goede voorbeelden van stimulering van het gebruik van het openbaar vervoer

Flexibel reizen

  • Hogeschool Utrecht
    Medewerkers kunnen sinds kort gratis gebruik maken van een aantal elektrische auto's, scooters en fietsen van de HU. Het personeel kan de milieuvriendelijke vervoermiddelen vanaf 25 juni 2012 reserveren voor stagebezoeken en voor ritten tussen de gebouwen van de HU. De duurzame vervoersstal van de hogeschool bestaat uit vijf e-cars, vijf e-scooters, tien e-bikes en nog eens tien design VANMOOF-fietsen. De vervoersmiddelen zijn aangeschaft als onderdeel van het programma Duurzame Bedrijfsvoering, waarin de HU streeft naar een halvering van het milieuvervuilende autoverkeer. De afgelopen weken hebben de elektrische auto's proefgedraaid in Utrecht en Amersfoort. De twee- en vierwielers staan gestald bij locaties in het centrum, in De Uithof en de HU Amersfoort. Daar bevinden zich ook de oplaadpalen. 'Wij verwachten dat hier veel animo voor is', zegt programmanager Sandra Valenbreder. 'Wij hopen dat medewerkers daarna ook op een duurzame manier van thuis naar het werk willen reizen.' Daarom gaan vier leveranciers voor een aantrekkelijke prijs e-bikes en e-scooters aan HU-medewerkers aanbieden.
    Lees alle goede voorbeelden van het stimuleren van flexibel reizen

Het nieuwe werken

  • Qidos
    Bij veel bedrijven is juist de overstap naar Slim Werken Slim Reizen lastig. Bestaand gedrag veranderen blijkt vaak een uitdaging. Voor Qidos, een training- en adviesbureau op het gebied van HR, is Slim Werken Slim Reizen juist de normale manier van werken. "Wij hebben geen hoofdkantoor en geen medewerkers in dienst. Dat maakt ons uitermate flexibel," vertelt directeur en oprichter Martijn de Wildt. Qidos adviseert veel bedrijven rondom vraagstukken rond Het Nieuwe Werken. "Als je succesvol wilt zijn, moet je het gedrag van mensen centraal stellen. Je moet daar beginnen, en niet bij gebouwen of IT-problemen. Die kunnen behulpzaam zijn, maar het gedrag is echt het belangrijkste. Daar begint het," zegt De Wildt. Qidos heeft een postadres in Doorn en een ontmoetingsplek in De Tussentijd in Maarn.
    Bekijk het interview met Martijn de Wildt van Qidos hier .
    Kijk hier voor een beschrijving van de best practices Qidos op de site maatwerken.nl. 

Lees alle goede voorbeelden van invoering van Het nieuwe werken

Carpoolen

  • Tauw
    Tauw zet een oud, maar nog steeds werkend concept in: carpoolen. Collega's die carpoolen, zo'n 10% van het personeel, krijgen van Tauw gratis een pas voor de P+R parkeerplaats bij het station. Er zijn auto's beschikbaar voor zakelijke ritten naar klanten. Men houdt zelfs rekening met het indelen van sommige diensten zodat medewerkers die vlak bij elkaar wonen met elkaar mee kunnen rijden.

    Aanleiding: Een aantal dagen per week reizen zo'n 400 collega's van en naar het kantoor in Deventer. Het kantoor bevindt zich in de binnenstad van Deventer, pal achter het station. Het aantal parkeerplaatsen is zeer beperkt. Een groot deel van hen komt dan ook met de trein.

    Resultaat: Een parkeerplek kost per jaar al gauw € 1.500 per medewerker. Besparing hierop levert dus een mooi potje om alternatieven uit te betalen.

Lees alle goede voorbeelden van het stimuleren van carpoolen

Slim parkeren

  • Gelre Ziekenhuizen
    De uitdaging was groot voor Gelre Ziekenhuizen. Met 3.300 medewerkers en een chronisch gebrek aan parkeerplaatsen waren er elke dag 300 plekken tekort in Apeldoorn en 150 in Zutphen. Van Walraven: "We kozen uiteindelijk voor een combinatie van oplossingen met een vrij drastische maatregel: betaald parkeren voor medewerkers." Medewerkers die het dichtst bij wonen, betalen het meest.

    Gelre Ziekenhuizen stimuleert al langer het fietsen. Met onder meer goede fietsenstallingen, een spaarsysteem per gefietste woon-werkrit en elektrische oplaadpunten. Marcel van Walraven, hospitality manager: "Het aantal fietsparkeerplekken is met honderden uitgebreid. Het aantal oplaadpunten verdriedubbeld. En we hebben een bandenplak- en reparatieservice ingeschakeld." Medewerkers betalen zelf de kosten ervan. Wij organiseren dat tijdens werktijd een kapotte fiets opgehaald en gerepareerd wordt.

    Voor de medewerkers die toch liever met de auto komen is er een afspraak gemaakt met een plaatselijke voetbalvereniging. De automobilist kan de laatste kilometers met de fiets afleggen en kan die 's nachts stallen in de afsluitbare fietsenstalling van de voetbalclub.

    Het resultaat is dat er nu in Apeldoorn elke dag tegen de 100 parkeerplekken vrij zijn voor de collega's die 's middags met hun dienst beginnen. De inkomsten van het betaald parkeren komen ten goede aan mobiliteit voor medewerkers. Dat is zo afgesproken met de ondernemingsraad.

    Bron: Slim Reizen Stedendriehoek

Lees meer goede voorbeelden van slim parkeren

Slim werken en reizen levert u winst op vele gebieden op, zoals blijkt uit onderstaande ervaringen van andere organisaties.

Medewerkers binden

  • Intergamma
    De langdurige wegwerkzaamheden aan de A28 vormden de ideale aanleiding voor Intergamma in Leusden om medewerkers, bezoekers en cursisten aan te zetten tot ander reisgedrag. 'We moesten iets doen want bereikbaarheid is voor ons essentieel. Slim werken en slim reizen is niet los te zien van ons andere beleid, we pakken het projectmatig aan en verweven het in onze hele bedrijfscultuur. Nu is de arbeidsmarkt gewillig maar over een paar jaar is dat anders en zullen reistijd en bereikbaarheid een nog grotere rol gaan spelen bij medewerkers, net als vitaliteit en de balans tussen werk en privé.' Een gesprek met Eric-Jan Schipper, manager HR & Public Affairs bij Intergamma.

    Intergamma, Leusden

    Lees meer

    Lees alle succesverhalen over het binden van medewerkers

Duurzaamheid

  • Amega 
    Amega is het moederbedrijf van uiteenlopende organisaties in de automotive branche in Zuid-Holland-Zuid. Van dealers en autolease tot reparatie- en schadebedrijven. Alles draait om auto's. Maar niet om meer auto's en meer kilometers. "Wij willen over dertig jaar ook nog succesvol zijn en daarom zetten wij vol in op duurzame mobiliteit", vertelt Anna Schouten die bij Amega verantwoordelijk is voor het duurzaamheidsbeleid.

    Minder en duurzamer
    "Ons advies aan organisaties bestaat uit drie onderdelen: reizen vermijden, de kilometers die je toch reist duurzaam afleggen en het wagenpark duurzaam onderhouden. Met deze aanpak rijden bedrijven zuiniger en schoner en besparen ze tegelijkertijd kosten. Wij maken organisaties graag slimmer, ook als dat betekent dat ze minder gaan rijden. Onze medewerkers zijn goed getraind om organisaties een groen advies op maat te kunnen geven."

    Zelf het goede voorbeeld geven: leaseauto als proefritauto en elektrische leenfiets voor klanten
    "Natuurlijk proberen we het aantal auto's en autokilometers binnen ons eigen bedrijf ook te beperken. Zo hebben we een fietsplan waarmee we medewerkers stimuleren vaker op de fiets naar het werk te reizen. We vergoeden geen reiskosten voor afstanden onder de 10 kilometer en medewerkers carpoolen naar interne bijeenkomsten op andere locaties. Verder zetten we de leaseauto's van medewerkers ook in als proefritauto, zodat we minder auto's nodig hebben. Tenslotte krijgen klanten die hun auto voor een onderhoudsbeurt brengen van ons een mooie elektrische leenfiets mee."

    Tips
    "De eerste tip is om resultaten inzichtelijk te maken met cijfers. Cijfers stimuleren namelijk enorm. Helemaal als je een wedstrijdelement inbouwt. Wij communiceren de behaalde resultaten per vestiging. Hierdoor ontstaat competitie en zijn medewerkers trots op de resultaten. Mijn tweede tip is om actief met medewerkers in gesprek te gaan, zodat ze zich bewust worden van mogelijke oplossingen. Als je dat op een leuke manier doet komen de ideeën vanzelf. Zo zijn de bijzondere elektrische leenfietsen met krat en onze carpoolinitiatieven door de medewerkers zelf bedacht."

    Bron: Vaartmakers Drechtsteden

Lees alle succesverhalen over duurzaamheid

Bereikbaarheid

  • PGGM
    "Deelname aan Spitsvrij past prima bij Het Nieuwe Werken. Voor PGGM is het een win-win situatie: wij helpen onze medewerkers minder in de file te staan en zij krijgen een financieel extraatje. Bovendien werken wij zo mee aan een betere bereikbaarheid van de regio, stimuleren we thuiswerken en verlagen we onze CO2-uitstoot. Belangrijkste voorwaarde voor deelname als werkgever is dat je thuiswerken faciliteert. " 
    Astrid Romijn, expert adviseur arbeidsvoorwaarden en arbeidsrecht, PGGM, Zeist
    Lees meer 

Lees alle succesverhalen over bereikbaarheid

Parkeren/werkplek

  • Menzis
    ‘Zit je als organisatie met beperkte parkeergelegenheid voor medewerkers, overweeg dan een voorrangsregeling voor carpoolers. Dat kan een effectief middel zijn om ruimte te scheppen. Op onze locatie in Groningen is ongeveer 20 procent van de medewerkers hierdoor gaan carpoolen. Op de 480 medewerkers die verder dan 10 km van het werk wonen, hebben we 44 carpoolteams.’
    Anja Kluiter, manager Facility Services, Menzis, Groningen
    Lees meer

Lees alle succesverhalen over parkeren/ werkplek

Gezondheid

  • NIGZ
    ‘Onze medewerkers krijgen een NS-jaarkaart en kunnen de OV-fiets gebruiken. Een reiskostenvergoeding voor de auto krijgen medewerkers alleen als het OV écht geen optie is. Dit past prima in ons gezondheidsbeleid, daarom was er bij de medewerkers ook veel draagvlak voor. Vrijwel iedereen komt met OV of fiets.’
    Jaap Koot, directeur-bestuurder, NIGZ in Woerden
    Lees meer

Lees alle succesverhalen over gezondheid

Op Slimreizen.nl delen werkgevers hun kennis en ervaringen via talrijke praktijkverhalen.

Op de site van het Netwerk Slim Werken Slim Reizen staan meer dan 150 landelijk verzamelde best practices voor nóg meer inspiratie:

Op Reiskostenblog vindt u informatie, nieuws en blogs over reiskosten van, voor en over werkgevers.