Laat u inspireren door deze goede voorbeelden!

Portaal: Het Huis van Portaal

Woningbouwcorporatie Portaal verhuisde in juli 2012 van verschillende vestigingen naar één pand in de Utrechtse wijk Kanaleneiland: het Huis van Portaal. Hun doel: meer samenwerken, een ontmoetingsplek creëren, meer eigen verantwoordelijkheid en resultaatgerichter werken. 'Ik werk bewuster en heb meer controle over wat ik met wie waar doe om het resultaat te bereiken' vertelt programmamanager Bianca van den Oever enthousiast tijdens de rondleiding. Leuk detail in het gebouw: de bordjes die het soort werk aangeven wat je op een plek kunt doen ('verder hebben we weinig regels'). Opvallend: een eigen Facebook pagina voor medewerkers ('heeft enorm geholpen') en zelfs een eigen spel ('Portaalpoly'). Portaal's uitdaging voor komend jaar: borging van de nieuwe werkstijl in de organisatie.
Portaal, Utrecht
Lees meer

 

ASR: Het Nieuwe Generatie Werken

Verzekeringsmaatschappij ASR zit met ongeveer 2.700 medewerkers in een groot pand uit de jaren '70 op kantorenpark Rijnsweerd in Utrecht. Belangrijkste motivatie om over te stappen op het Nieuwe Generatie Werken ('onze producten zijn ook allemaal 'nieuwe generatie', vandaar deze term'): een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven én de renovatie van het huidige pand. 'NGW-en is hier al een werkwoord', aldus Eline Bomhof, programmamanager NGW. Zij stuurt de vier leden van het NGW-team aan dat medewerkers adviseert, ondersteunt en faciliteert bij de invoering van het Nieuwe Generatie Werken. Belangrijkste uitdaging het komende jaar is te zorgen dat iedereen kan blijven doorwerken tijdens de grootscheepse renovatie van het pand.

ASR, Utrecht
Lees meer

 

Van der Valk Hotel Houten: werken onderweg in luxe en comfort

Al direct bij binnenkomst in het Van der Valk Hotel Houten valt het op: overal zie je werkende mensen. In de lobby mannen en vrouwen druk bezig op laptops en smartphones, in het restaurant en de bar groepjes mensen die overleggen. 'Er zijn zelfs een aantal kleinere bedrijven uit de buurt die hun kantoorruimte hebben opgezegd en standaard hier afspreken met klanten' vertelt hotelmanager Coen Poelmans.

Van der Valk Hotel Houten

Lees meer

Arag: digitalisering helpt juristen bij HNW

Uitgebreide papieren dossiers bonden de juristen van ARAG aan een vaste werkplek op kantoor en maakten het hen onmogelijk over te stappen op Het Nieuwe Werken. Daar moest verandering in komen. Arjan de Heer is facility manager bij ARAG in Leusden en vertelt samen met P&O manager Marit van Sint Annaland hoe zij dit hebben aangepakt. Digitalisering was maar één onderdeel hiervan, naast onder andere het realiseren van flexplekken en videoconferencing. Ook is er oog voor de gezondheid van medewerkers.

Arag, Leusden
Lees meer

Besseling Vervoert: Het Nieuwe Werken vertaald naar taxichauffeurs

Taxichauffeurs zijn geen voor de hand liggende groep als je denkt aan Het Nieuwe Werken. Om concurrerend te blijven bij stijgende brandstofprijzen moet je als vervoersorganisatie innoverend denken en andere paden bewandelen om slimmer te werken en te reizen. Besseling vond de oplossing in het werven van personeel dichtbij de klanten en in verregaande digitalisering. Chauffeurs hoeven nu nog maar wekelijks in plaats van dagelijks naar het hoofdkantoor te reizen. Dat scheelt veel tijd en geld.

Besseling, Amersfoort

Lees de hele case op Slimreizen.nl

Lees het artikel over Besseling in Verkeerskunde

Tiem: kantoorloos werken mede dankzij Tiemdag een succes

Tiem is een groep van zo'n 20 adviseurs en managers. Op locatie bij opdrachtgevers, vaak overheden, pakken ze uitdagende vraagstukken aan op het gebied van mobiliteit en ruimte. Een reorganisatie vormde zes jaar geleden de aanleiding voor een hele andere manier van werken met als meest in het oog springende verandering de beslissing om volledig kantoorloos te gaan werken. Een gesprek met directeur Iwan Arts en adviseur Lizanne Hessels: 'We zijn erachter gekomen dat thuis niet alleen in de mensen zit maar toch ook in een plek.' Vandaar dat de tweewekelijkse Tiemdag in Antropia in Driebergen erg belangrijk is voor de onderlinge binding, evenals de coaching door collega's.

Tiem, Driebergen
Lees meer

VODW: subsidie ingezet voor implementatie HNW

VODW is een advies- en interimbureau in Leusden waar ongeveer 100 medewerkers bezig zijn met strategie, marketing en innovatie. VODW vroeg als deelnemer aan het platform Bereikbaar Amersfoort en met hulp van &Morgen subsidie aan om Het Nieuwe Werken nog beter te kunnen implementeren in de organisatie. 'We willen onze medewerkers graag faciliteren om zo efficiënt en effectief mogelijk om te gaan met hun werktijd' aldus HRM-manager Nienke van Koningsveld. 'De subsidie hebben we gebruikt voor de herinrichting van ons kantoor en voor het uitbreiden van onze technische faciliteiten.'

VODW, Leusden
Lees meer

Achmea - Flexibel werken leidt tot meer klant- en medewerkerstevredenheid

Interpolis voerde jaren geleden flexibel werken in. Hans Schaacke was in die tijd hoofd van de afdeling Personeel & Organisatie en als zodanig natuurlijk nauw betrokken bij het gehele traject. In 2005 fuseerde Interpolis met Achmea, waar Schaacke nu directeur HR development is. "Bij Interpolis was ik vanaf het eerste moment betrokken bij de invoering van flexibel werken. Na de fusie heeft Achmea er heel bewust voor gekozen om te investeren in vernieuwingen van haar werkgeverschap. Zodoende is Achmea nu met hetzelfde onderwerp aan de gang, de uitrol van het Achmea Werk Concept is op dit moment gaande. De praktijk zoals we die bij Interpolis hebben meegemaakt, diende bij de ontwikkeling als voorbeeld." De ervaringen bij Interpolis waren goed: flexibel werken bleek een positief effect te hebben op de klanten, medewerkers én de stakeholders. "Het bleek dat de grotere autonomie bij medewerkers een bijzonder positief resultaat had: vertrouwen geven is vertrouwen krijgen. Dat vertaalde zich ook in stijgende financiële resultaten. Op de leidinggevenden had de invoering van flexibel werken ook een positief effect, de manier van leidinggeven veranderde mee."

Achmea, Zeist

Bron: Lees de hele best practice op www.flexibelwerken.nl, een initiatief van Qidos

e-office - flexibel werken geeft vrijheid en verantwoordelijkheid

"e-office begon met de oprichters Roland Hameeteman en Rutger Stekelenburg en nu hebben we 100 medewerkers. We hebben wel een kantoor, maar dat dient voornamelijk als ontmoetingsplek. Onze medewerkers kiezen allemaal zelf waar ze willen werken: thuis, onderweg, bij een klant of op kantoor. Dat laatste komt soms voor als iemand de helpdesk bemenst voor een klant, want die helpdesk is nu eenmaal op kantoor." Mensen dwingen tijd- en plaatsonafhankelijk te werken is 'not done', vindt Wilbert. "Onze medewerkers passen allemaal bij onze manier van werken. Wie graag elke dag van 9.00 tot 17.00 achter hetzelfde bureau op kantoor zit, past niet bij e-office."

e-office, Houten

Bron: Lees de hele best practice op de site Flexibel Werken, een initiatief van Qidos

Gemeente Nieuwegein: Efficiënter en makkelijker werken

De 450 kantoormedewerkers van de gemeente Nieuwegein moesten erg wennen aan een nieuwe manier van werken in het eveneens nieuwe Stadshuis. In meerderheid zeggen de ambtenaren, een aantal maanden na de verhuizing naar het centrum van Nieuwegein, veel efficiënter en gemakkelijker te kunnen werken.
Met het in gebruik nemen van het nieuwe Stadshuis eind 2011 introduceerde de gemeente ook meteen het zogenoemde tijds- en plaatsonafhankelijk werken. Dit houdt in dat slechts voor 70% van de ambtenaren werkplekken dagelijks beschikbaar zijn. De rest werkt thuis, zit in vergadering, is ziek of zoekt een andere geschikte werkplek in het gebouw. Het gebouw wordt zo beter gebruikt.
Naast de inrichting van flexibele werkplekken zoals vergaderhoeken, telefoonstoelen of werkplekken voor twee personen, is er ook in geïnvesteerd om mensen technisch gezien goed thuis te kunnen laten werken. Ambtenaren hebben daarvoor de beschikking over beveiligde, digitale verbindingen om thuis hun mail te kunnen beantwoorden of bij de eigen bestanden op de gemeentelijke server te kunnen komen. 'Daarom kun je moeiteloos een thuiswerkdag inplannen' zegt hoofd Support Henk Schmidt van de gemeente Nieuwegein. Hij vervolgt: 'en we komen van ver. Veel ambtenaren waren het niet eens met de veranderingen. We hebben in het begin veel opmerkingen gehad. Nu krijgen we louter lof. Het is bekender nu. Het gevoel van saamhorigheid en transparantie is door de nieuwe opzet vergroot. Bereikbaarheid is wel een punt. Toch spreekt men elkaar sneller aan als het niet goed gaat.'
Dat zegt ook Marjolein van Veenendaal, één van de ambtenaren bij de gemeente. 'Ik vind de ontwikkeling van ons nieuwe werken heel positief. Ik ervaar ook steeds meer voordelen, zoals de flexibiliteit. We zijn in een nieuwe routine terechtgekomen. Ik hoor eigenlijk geen klachten meer om mij heen' aldus Van Veenendaal.

Gemeente Nieuwegein
Bron: AD/UN maart 2012, Raymond de Jong

DHV: voorop lopen met werken onderweg

Het advies- en ingenieursbureau DHV heeft twaalf vestigingen in Nederland. Als één van de vijftig beeldbepalende werkgevers is het bedrijf lid van de B50 van het Platform Slim Werken Slim Reizen. Onder meer loopt DHV voorop met het werken onderweg. "We willen de verantwoordelijkheid voor mobiliteit leggen bij de mensen zelf. " vertelt Leo Janssen van DHV aan platformvoorzitter Lodewijk de Waal.

DHV is al veertig jaar bezig om manieren van werken aan te passen aan de tijd waarin je werkt, vertelt Janssen. "Dat is bij ons dus niet iets van de laatste jaren. Wel zijn er de laatste jaren steeds meer technische mogelijkheden gekomen om op andere plaatsen te werken. Dus de opties worden breder."

Werknemers willen dan ook vaker op andere plekken werken. "Omdat dat voor henzelf makkelijker is. We willen onze werknemers daar ook in faciliteren, en daarom hebben we een onderzoek gehouden onder medewerkers. Daaruit blijkt dat heel veel mensen graag ergens anders dan hun standplaats willen werken en dat redenen om dat eventueel niet te doen toch vaak technische redenen zijn. Dat moet je dus als organisatie goed op orde hebben," zegt Janssen.

Want mensen willen wel. De DHV'er werkt nu al één op de vijf dagen op een andere locaties. Dat kan thuis zijn, maar ook een locatie onderweg. "Daarom doen wij ook mee met de pilot Werken Onderweg. We hebben een plek ingericht met wifi, stopcontacten en uiteraard goede koffie, waar je gemakkelijk kunt gaan werken. We hebben op ons hoofdkantoor in Amersfoort tien plekken beschikbaar, en in Den Haag en Eindhoven ieder vijf."

Veiligheid is voor bedrijven vaak nog een barrière om werknemers van andere bedrijven bij hen te laten werken. Janssen ziet dat probleem niet zo. "We hebben er over gesproken, maar willen ook niet gelijk allerlei veiligheidsmaatregelen nemen. Het blijft op dit moment een pilot voor collega's van B50 bedrijven. En komen we problemen tegen, dan lossen we die wel weer op."

Voor iedereen werkt slim werken slim reizen op een andere manier, merkt Janssen. "Er is geen one size fits all. We moeten ervoor zorgen dat we mensen faciliteren. Dat doen we door middel van technische systemen, en door te denken vanuit goede afspraken en vertrouwen. Een manager hoeft niet zijn mensen op kantoor te zien om te weten dat ze aan het werk zijn. En tot slot moeten mensen het zelf ervaren. Daarom is zo'n pilot Werken Onderweg ook zo mooi. Mensen ervaren zo zelf hoe het is om op andere plekken te werken."

Voor meer informatie over slim werken en slim reizen bij DHV, neem contact op met Leo Janssen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
DHV, Amersfoort
Bron: www.slimwerkenslimreizen.nl 

Rijksdienst Cultureel Erfgoed: kijk eens wat ik kan

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) wil meer dynamiek in de organisatie brengen. Medewerkers moeten meer kennis delen en netwerkvaardig worden. De RCE koos voor Het Nieuwe Werken in combinatie met Het Nieuwe leren om dit te realiseren.

RCE, Amersfoort

Lees de hele best practice op www.overhetnieuwewerken.nl

NS: flexplekken en werken in de trein

Reistijd is werktijd. Dat is een van de voorwaarden voor Slim Werken Slim Reizen. De Nederlandse Spoorwegen wil deze reistijd in de trein zo aangenaam mogelijk maken en heeft hier ook de nieuwe dubbeldekkers op afgestemd. Daarnaast heeft NS Zakelijk een pilot afgerond waarbij een verdieping in het hoofdgebouw helemaal ingericht werd volgens Slim Werken Slim Reizen. "Medewerkers blijken daar erg tevreden over," vertelt Thijs van Lierop, Manager Marketing bij NS Zakelijk, in gesprek met voorzitter van het Platform Slim Werken Slim Reizen Lodewijk de Waal.
NS, Utrecht
Lees meer

Twynstra Gudde: subsidie helpt ons medewerkers uit de spits te halen

'We hebben de subsidie Tijdsordening aangevraagd voor twee projecten waarmee we medewerkers uit de spits halen. Het gebeurt vaak dat mensen voor een vergadering van Den Haag naar Amersfoort komen wat veel reistijd kost. De subsidie is voor videoconferencing, dat werkt zeer plezierig! Iedereen is onderdeel van het overleg, of ze nu in Amersfoort of in Den Haag zitten. En we gebruiken de subsidie voor ‘always online’. Met deze techniek kan iedere adviseur waar ook in Nederland direct bij alle kantoorbestanden en mail. Hij is daarvoor niet afhankelijk van andere netwerken en hoeft alleen maar zijn laptop open te klappen. Dat bevalt uitstekend. Reistijd wordt zo werktijd, adviseurs kunnen ’s ochtends in de trein al aan de slag.

Als bedrijf moet je durven investeren in nieuwe ontwikkelingen waarbij de kosten vaak voor de baten uitgaan. We zien dat adviseurs minder reizen, meer declarabele uren maken en er een betere balans is tussen werk en privé.

Erg leuk dat we als eerste in de provincie deze subsidie krijgen. Het zou wel veel werk en tijd schelen aan beide kanten als de aanvrager de subsidieaanvraag samen met iemand van de provincie kan invullen. Dan kunnen ze meteen elkaars vragen beantwoorden want de aanvraag is ingewikkeld. VNM mag hier ook een grotere rol in spelen. Zij kennen de bedrijven die de subsidie mogen aanvragen én hun problematiek.’

Mark Pel, manager serviceorganisatie en groepscontroller, Twynstra Gudde, Amersfoort

De subsidie Tijdsordening was beschikbaar voor werkgevers in het netwerk van het programma Slim Werken Slim Reizen Midden Nederland met plannen die leiden tot minder reizen in spitsperioden.

Arcadis: filmpje 'Essentie van HNW in 300 seconden' en brochure 'Het nieuwe werken in 54 do's en dont's'

Het Nieuwe Werken is een aktueel thema op de agenda van vele organisaties. Overgaan tot Het Nieuwe Werken lijkt een logische stap en een vanzelfsprekendheid. Niets is echter minder waar. Het proces om je als organisatie om te vormen naar Het Nieuwe Werken is een pad met veel valkuilen en bedreigingen.

Arcadis maakte op basis van hun omvangrijke ervaring een boekje met aanbevelingen. Het Nieuwe Werken: 54 do’s en don’ts geeft tips en aanbevelingen voor het gehele proces. Vanaf de overweging om er toe over te gaan tot en met de daadwerkelijke invoering en de operationele fase.

 

Download de brochure 'Het Nieuwe Werken: 54 do’s en don’ts' van Arcadis.

Toon Corver vertelt in dit filmpje bij Frismakers hoe hij als CFO vanuit Arcadis in samenwerking met de B50 vorm geeft aan Het Nieuwe Werken.
Bewustwording bij de medewerkers maakt dat zij zelf kunnen bepalen hoe zij omgaan met hun mobiliteit. Een goede balans tussen werk en privé, vermijden van filedrukte, flexibele kantoorconcepten, ICT anytime, anyplace, anywhere, managers die vertrouwen geven aan medewerkers en bestuurders die daarin echt geloven. In 2010 is er een platform SWSR opgericht waarbij een groep van 50 toonaangevende werkgevers de handen inéén hebben geslagen. Samen sta je sterk en samen kan je elkaars ervaringen en ideeën delen. Na anderhalf jaar zijn de eerste resultaten opgeleverd.
Met de vijf steekwoorden: SLIM, SAMEN, KIEZEN, RUIMTE en GELOVEN vertelt Toon over Het Nieuwe Werken in de praktijk. "Bestuurders die erin geloven, managers die hun medewerkers vertrouwen en medewerkers die het gewoon gaan doen "

Arcadis, Amersfoort

Bekijk het filmpje

KPN: Telewerken? Stap voor stap beginnen werkt het beste

'De introductie van een eWerkconcept? Ga gefaseerd te werk, zeker als de ICT-structuur van de organisatie nog beperkt is. Kijk 2 à 3 jaar vooruit, bepaal waar je dan wilt staan en redeneer terug. Welke stappen kun je logischerwijs nemen? Begin bijvoorbeeld met een afdeling waarvoor de noodzaak aantoonbaar groot is. Afgebakende stappen vallen voor medewerkers te overzien en bieden de mogelijkheid te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. Dat vergroot de kans van slagen.' 

Kees Froeling, Senior Innovationmanager eHRM Services KPN, Utrecht
Lees meer
Bekijk het filmpje

KPN: bespaar op vergaderkosten met ConferenceCard

Hoe bespaar je op de reiskosten van de organisatie? KPN voorzag al haar leaseautorijders van een ConferenceCard voor tele- en webconferencing. Later is dat uitgebreid naar ruim 10.000 medewerkers binnen KPN en Getronics die allemaal de beschikking hebben over een ConferenceCard. Het gevolg is dat één op de zes vergaderingen binnen KPN nu op afstand plaatsvindt. Behaalde resultaten? Op jaarbasis een besparing van 26,8 miljoen netto (10,7 miljoen euro op reiskosten, 16,1 miljoen euro op reistijd, 538.000 uur reistijd, 36,9 miljoen kilometer en 5,3 kiloton CO2-uitstoot).

Microsoft: HNW levert kantoorruimte op

Microsoft liet een nieuw kantoor bouwen wegens capaciteitstekort. Zij begeleiden veel klanten bij de invoering van het nieuwe werken en wilden daarom zelf het goede voorbeeld geven. Belangrijke uitgangspunten: altijd en overal kunnen werken, resultaatgericht werken op basis van vertrouwen in de medewerkers, ruimtes inrichten naar werkbehoefte. De inrichting van het nieuwe gebouw en de overgang naar een andere manier van werken, kostte veel tijd maar leverde ook veel op. Omdat niemand (ook de directie niet) een vaste werkplek heeft, daalde het aantal benodigde werkplekken met 30% terwijl de bezettingsgraad op 70% ligt. Het aantal m2 per werknemer daalde van 17 naar 12. De medewerkers ervaren echter juist een groter gevoel van ruimte omdat het gebouw heel open is ingericht. Andere voordelen: daling van het ziekteverzuim, stijging van sales, tevredener medewerkers en een realistische praktijkcase voor klanten. 

Microsoft, Amsterdam  
Lees meer
Bekijk het filmpje

Rabobank: nieuwe manier van werken zorgt voor focus op de klant

Rabo Unplugged is een intern programma van Rabobank Nederland. De nieuwe manier van werken zorgt voor effectiviteit, gemotiveerde medewerkers en vooral: de focus op de klant. Waar en wanneer iemand zijn werk doet, is onbelangrijk, wat telt is het resultaat. Daarnaast zorgen flexibele werkvormen voor flink minder woon-werkkilometers.

Rabobank Nederland, Utrecht
Lees meer
Bekijk het filmpje

SNS Reaal: met HNW maken we het werk leuker en goedkoper

Met de introductie van Het Nieuwe Werken wil SNS REAAL het werk leuker én goedkoper maken. Leuker doordat Het Nieuwe Werken appelleert aan de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers en sterk gericht is op ontmoeten en samenwerken. Goedkoper door een besparing op kantoorkosten en een productiviteitsverbetering: medewerkers die onder andere minder tijd kwijt zijn aan reisverkeer en het zoeken naar informatie, besteden meer tijd aan hun werk. 'Met HNW kiezen we nadrukkelijk voor plaats- en tijdsonafhankelijk werken. Daarmee maken we los wat onnodig vastzit (werkplek, werktijden en managementstijlen), terwijl we met moderne technologie de voordelen van het informatietijdperk optimaal benutten. Deze manier van werken heeft de toekomst!

Caesar: teleconferencing en webconferencing beperkt reistijd

Circa 80 procent van de medewerkers van Caesar Groep werkt als consultant op de klantlocatie of is daar gedetacheerd. Overleg met het hoofdkantoor vindt zoveel mogelijk plaats via tele- en webconferencing.

Met tele- en webconferencing beperken ze het aantal reisbewegingen en de bijbehorende reistijd sterk.
Caesar Groep, Utrecht
Lees meer

Capgemini: meeting points waar medewerkers kunnen werken

Door het nieuwe werken kunnen medewerkers dagelijks zelf bepalen wat de meest geschikte werklocatie is: thuis, bij de klant, op het hoofdkantoor in Utrecht of op een meeting point. In 2009 opende Capgemini zeven meeting points hiervoor dichtbij (grote) klanten en verspreid over het land. Ze zijn alle goed bereikbaar met het OV en de auto en er is voldoende parkeergelegenheid. De inrichting is volledig toegespitst op flexwerken.
Capgemini, Utrecht
Lees meer